Organisations- og ledelsespsykologi. (Søjle 1 - Ledelsesfaglige grundfag) / Organizational- and Leadership Psychology
Studienævn for efter- og videreuddannelse på Samfundsvidenskab og Sundhedsvidenskab , Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 9225501.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9225502.Godkendt: 09-04-18.
Periode: Efterårssemestret 2018.
Censur: Ekstern censur.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Århus.
Fagansvarlig:
Lektor Thomas Jønsson, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
Forudsætninger:
Adgangsberettiget til Master i Offentlig Ledelse
Formål og sigte:
Indhold:
Målbeskrivelse:
Litteratur:
Grundbøger og artikler. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger i løbet af august.
Undervisningstidspunkt:
Undervisningsform:
Eksamenstidspunkt:
Eksamensbetingelser:
Prøveform til eksamensbevis:
Supplerende information til prøveform:
Studier:
Master i offentlig ledelse
Alle semestre, obl./valgfag. Udbydes i: Århus
Undervisningsaktivitetsnr.: 9225501.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9225502.Godkendt: 09-04-18.
Periode: Efterårssemestret 2018.
Censur: Ekstern censur.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Århus.
Fagansvarlig:
Lektor Thomas Jønsson, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
Forudsætninger:
Adgangsberettiget til Master i Offentlig Ledelse
Formål og sigte:
Hvis medarbejdernes indsats er nøglen til arbejdspladsens succes, så er ledelse af personale en central udfordring for lederen. En central del af ledelse er at sikre at medarbejderne fungerer godt, således at mål kan opnås. Men hvordan sikrer man at kompetente medarbejderes indsats, adfærd, relationer og handlekraft styrker både organisationens målopnåelse og medarbejdernes trivsel? Dette overordnede spørgsmål er centralt i organisations- og ledelsespsykologi.
Dette fag sigter mod at styrke lederens evne til at forstå sin egen og medarbejdernes psykologi på arbejdspladsen, at forstå psykologien i arbejdspladsens strukturer og relationer for på den baggrund at kunne agere mest hensigtsmæssigt i forhold til at styrke arbejdspladsens funktion og medarbejdernes trivsel.
Faget har således til formål at sætte den studerende i stand til at analysere centrale organisationspsykologiske fænomener, herunder adfærd og relationer i organisationer, og på den baggrund at opstille handlingsstrategier for hensigtsmæssig ledelse af personale.
I forhold til studiets kompetenceprofil har faget fokus på at:
- give viden om organisations- og ledelsespsykologiske teorier og forskningsresultater
- give færdigheder i at analysere situationer ud fra denne viden samt at opstille og vurdere handlemuligheder
- give kompetence til at forstå og agere adækvat i forhold til muligheder og udfordringer ved ledelse af personale, herunder at forstå implikationerne af egen ledelsespraksis for medarbejderes adfærd og holdninger.
Indhold:
Ledelse og involvering handler om, hvordan (og hvornår) man involverer og engagerer medarbejderen, og hvordan man faciliterer medarbejdernes handlekraft og autonomi. Her indgår teorier om empowerment, en af de allernyeste ledelsestilgange, ”distributed leadership”, samt inddragende ledelsesstil.
Ledelse af målsætning handler om, hvornår og hvordan mål motiverer.
Ledelse af organisatoriske relationer handler både om lederens betydning for medarbejderens bånd til organisationen og relationer mellem enkeltpersoner og de grupper, de indgår i. Her indgår teorier om commitment og psykologisk kontrakt.
Ledelse af grupper og teams handler både om, hvordan man indgår ledelsesmæssigt i relationer mellem grupperinger på arbejdspladsen, og hvordan teams ledes mest effektivt. Her indgår teorier om social identitet i organisationer og om teamledelse.
Medarbejdertilfredshed sigter mod øget forståelse af, hvad tilfredshed er, og hvad der skaber det.
I fagets temaer ligger et underliggende spørgsmål om, hvad der har betydning for medarbejdernes præstation, fravær og optimale kompetenceanvendelse.
Målbeskrivelse:
|
Litteratur:
Grundbøger og artikler. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger i løbet af august.
Undervisningstidspunkt:
Efterårssemester - 30 timer Faget udbydes i Aarhus.
Der er internat på faget. Den studerende afregner selv for hotel via webshop.
Undervisningsform:
Dialogbaseret forelæsningsform kombineret med oplæg fra de studerende og gruppearbejde. 3 hverdage + 2 dages internat. Den studerende afholder selv udgiften til internat.
Faget undervises på dansk.
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
Aktivitet og antal timer: Konfrontationstimer: 30 Forberedelse: 80 Eksamensforberedelse og eksamen: 25 = I ALT 135
Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i december/januar
Omprøve i februar
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende ordinære eksamen.
Eksamensbetingelser:
Ingen.
Prøveform til eksamensbevis:
Mundtlig eksamen af samlet ca. 45 minutters varighed pba. en ud af tre synopser.
Ekstern censur. 7-trins-skalaen.
Individuel eksamen.
|
Supplerende information til prøveform:
|
Studier:
Master i offentlig ledelse
Alle semestre, obl./valgfag. Udbydes i: Århus