Videnskabelige Undersøgelsesprocesser / Scientific Research Processes

Studienævn for Erhvervsøkonomi
Undervisningsaktivitetsnr.: 9360501.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9360522, 9360512, 9360502.Godkendt: 29-09-17.
Periode: Forårssemestret 2018.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Kolding.

Fagansvarlig:
Anders Haug, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

Forudsætninger:
Videnskabelig metode, (eksempelvis faget "Videnskabsteori & Metode" på bachelor i Erhvervsøkonomi, 5.sem. i Kolding, "Suppleringsfag i Videnskabsteori" eller tilsvarende fag).

Formål og sigte:
Formålet med faget Videnskabelige Undersøgelsesprocesser er at give den studerende grundlæggende kompetencer i at gennemføre videnskabelige undersøgelser på kandidatniveau.

Faget giver helhedsforståelser af sammenhængen mellem videnskabsteoretiske (ontologiske), erkendelsesteoretiske (epistemologiske) og metodologiske perspektiver og problemstillinger. Derudover sættes der fokus på de dertil knyttede tilgange i forståelsen og anvendelsen af forskellige metodiske procedurer og teknikker i tilrettelæggelse, gennemførelse, vurdering og formidling af en given undersøgelsesproces i et akademisk perspektiv. I tilknytning hertil sættes der fokus på udvalgte etiske skoler, samt lægges vægt på akademisk fremstillingsform.

Sigtet er at give den studerende en generel videnskabsteoretisk funderet begrebs- og metodeforståelse, der etablerer en referenceramme for forståelsen af erhvervsøkonomiske teoridannelser og metodesynsvinkler. Med dette afsæt skabes grundlaget for vurdering og anvendelse af metodiske procedurer og teknikker i arbejdet med empiriske data med et givet formål for øje. Mere specifikt er sigtet at give den studerende en videnskabelig indsigt i - og evne til - at imødekomme de krav, der i studiemæssig henseende fordres i såvel projekter som andre skriftlige opgaver og i det afsluttende speciale, samt i forlængelse heraf at kunne overføre disse kompetencer til erhvervsøkonomisk praksis efter afsluttet kandidatgrad.

Efter afsluttet kandidatgrad skulle den studerende således være i stand til at strukturere, analysere og fortolke erhvervsøkonomiske problemstillinger på selvstændig, systematisk og kritisk vis, samt i forlængelse heraf at fremsætte og formidle løsningsforslag i det omfang, det er påkrævet, herunder tage højde for konsekvenserne heraf.

Indhold:
Indholdet af faget Videnskabelige Undersøgelsesprocesser omfatter såvel ontologi, epistemologi og metodologi; dvs. rummer hele forståelsesprocessen for tilrettelæggelse og gennemførelse af videnskabelige undersøgelser, inklusive akademisk skriftlighed og etiske overvejelser.

Fagets indhold består af følgende centrale områder:
- Videnskabsteoretiske skoler
- Etiske skoler
- Forståelse af det videnskabsteoretiske og etiske ståsteds betydning for tilrettelæggelse og afvikling af et videnskabeligt undersøgelsesforløb
- Kvantitative undersøgelsesprocedurer og teknikker
- Kvalitative undersøgelsesprocedurer og teknikker
- Vurdering og formidling af undersøgelsesprocessens resultater
Jævnfør fagets formål og sigte arbejdes der med at integrere disse områder til en helhedsopfattelse i tilrettelæggelsen, afviklingen og indholdsvurderingen af en given videnskabelig undersøgelsesproces.

Målbeskrivelse:
Den studerende skal med stor sikkerhed kunne:
  • Identificere videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger og perspektiver, samt kunne beskrive og redegøre for disse i en akademisk fremstillings- og dokumentationsform
  • Anvende videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger og perspektiver på praksisrelaterede situationer og beskrivelser
  • Analysere, diskutere og indbyrdes relatere videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger, samt kunne reflektere over og argumentere for tilstedeværelse/fravær af relevante sammenhænge, metodiske procedurer og teknikker i tilrettelæggelsen af en undersøgelsesproces; dvs. være i stand til at foretage integrerende og differentierende synteser og fortolkninger
  • Anvende og integrere de for en given problemstilling relevante dataoparbejdningsteknikker til metodiske procedurer og integrere disse i et teoretisk-metodisk helhedsperspektiv med skyldig hensyntagen til det givne videnskabsteoretiske ståsted
  • Vurdere konsekvenser af såvel faglig konsistens i den affattede opgave som de praktiske og eventuelle etiske implikationer ved at perspektivere/overføre opgavens konklusioner og handlingsforskrifter til praksis; dvs. lade opgavens resultater danne grundlag for forudsigelse, i det omfang, det er formålet med undersøgelsen.

Litteratur:
Dahler - Larsen, Peter (Red.); :Opgaveskrivning. Råd og vink til studerende, Syddansk Universitetsforlag, Odense 2011.
Darmer, Per & Bent Warming-Rasmussen; Etik, SDU, Kolding 2005 (udleveres).
Heldbjerg, Grethe & Anders Haug: Kompendium i Videnskabelige Undersøgelsesprocesser, SDU, Kolding, E2014
Jensen, Jan Møller & Thorbjørn Knudsen: Analyse af spørgeskemadata med SPSS - teori, anvendelse og praksis, Syddansk Universitetsforlag, Odense, 2014.
Myers, Michael D: Qualitative Research in Business & Management, Sage Publications, London, 2013.

Slides og noter i mappen pensum på BB.

Undervisningstidspunkt:
Forår

Skemalagt undervisning:
Ca. 45 timer fordelt over 14 uger.

Undervisningsform:
Undervisningen afvikles i form af forelæsninger og diskussioner på holdet, samt skriftlige og mundtlige fremstillinger, der indgår i det løbende arbejde med den skriftlige gruppeopgave. Undervisningsforløbet inkluderer seminarrunder med opgavepræsentation og opponentindlæg, samt evaluering til fremme af den endelige opgave, der afleveres efter afslutningen af undervisningsforløbet, jævnfør nedenstående.

Vedrørende aktiviteter i undervisningen med henblik på aktiv læring:

I. Kvantitativt perspektiv:
I denne deldisciplin lægges der ud med øvelsesopgaver i tilknytning til hver lektion, som følges op med øvelsestimer i ugen, der følger efter. Formålet med at tilrettelægge undervisningsaktiviteterne på denne måde er at styrke de studerendes mulighed for aktivt at fremme egen læring og kompetenceudvikling via en undervisningsform, der relaterer sig til, at udprøvningen i denne deldisciplin består af en skriftlig eksamen.

II. Videnskabsteori, etiske skoler og kvalitativt perspektiv:
Med henblik på at kunne anlægge og udvikle et videnskabeligt helhedsperspektiv i fremstillingen af akademiske arbejder konstituerer de studerende sig i grupper, hvis første opgave er at udarbejde en arbejdstekst med valg af tema og emne for den skriftlige gruppeopgave. Til det videre fremme af læringsaktiviteterne afholdes der to seminarer, hvor grupperne fremlægger deres løbende resultater til diskussion og konstruktiv kritik med såvel opponentgrupper som plenum. I et overvejende dialogfag som dette vurderes det hensigtsmæssigt at skabe rammer, der motiverer til løbende interaktion, således at faget som helhed lægger op til, at de studerende er vant til at præsentere, argumentere, dokumentere og reflektere, dvs. formulere sig omkring det faglige indhold, som for disse deldiscipliners vedkommende udprøves ved den individuelle skriftlige eksamination.

Studenterbelastningen, ialt ca. 270 timer er fordelt på:

I. KVANTITATIVT PERSPEKTIV
Undervisning, 22,5 timer:
Undervisningsforberedelse og opgaveløsning, 90 timer
Eksamen og eksamensforberedelse, 22,5 timer
I alt 135 timer

II. VIDENSKABSTEORI, ETISKE SKOLER OG KVALITATIVT PERSPEKTIV
Undervisning, 22,5 timer
Undervisningsforberedelse, samt løbende udarbejdelse af opgave, 95 timer
Eksamen og eksamensforberedelse, efter endt aflevering af opgave, 17,5 timer
I alt 135 timer.

Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i januar.
Omprøve i februar.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære prøve, når den studerende er tilmeldt undervisning i faget. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven.

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Prøveform til eksamensbevis:
Del 1: Skriftlig multiple choice prøve
Del 2: Skriftlig gruppeopgave
Del 3: Skriftlig prøve

Supplerende information til prøveform:
Delprøve 1: Skriftlig multiple choice prøve
Kursusdelen, Kvantitative undersøgelsesprocedurer og teknikker, udprøves selvstændigt via en 3 timers skriftlig prøve (multiple choice) uden hjælpemidler i umiddelbar forlængelse af denne del af kursusforløbet, der er placeret i begyndelsen af semesteret. Karakteren vægter med 1/3 af den samlede karakter for faget (fag.nr. 9325112).

Varighed: 3 timer
Sted: Gennemføres på egen pc på universitetet
Internetadgang: Ingen internetadgang
Udlevering af opgave: Via Blackboard
Indlevering af besvarelse: Afleveres i SDU Assignment
Hjælpemidler: Det er ikke tilladt at medbringe hjælpemidler. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Prøveformen kan ændres ved omprøven.

Delprøve 2: Skriftlig gruppeopgave
Gennemføres i gruppestørrelser på 4 - 6 studerende, hvor eventuelle afvigelser afgøres af den koordinerende underviser. Det skal i besvarelsen oplyses, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Opgaven afleveres via SDUassignment i faget på blackboard. Karakteren vægter med 1/3 af den samlede karakter for faget.

Varighed: Ikke nærmere tidsdefineret. Deadline for indlevering fremgår af eksamensplanen
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i blackboard
Omfang: 12-15 sider pr. gruppe eksklusive bilag
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt

Ved omprøven skal der genindleveres en opgave. Den studerende kan vælge at genindlevere opgaven fra ordinær eksamen i samme termin.

Delprøve 3: Skriftlig prøve
Karakteren vægter med 1/3 af den samlede karakter for faget.

Varighed: 2 timer
Sted: Gennemføres på egen pc på universitetet
Internetadgang: Ingen internetadgang
Udlevering af opgave: Via Blackboard
Indlevering af besvarelse:  Afleveres i SDU Assigment
Hjælpemidler: Det er ikke tilladt at medbringe hjælpemidler. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.

Prøveformen kan ændres ved omprøven.

Faget er bestået, når den samlede karakter er 2,0 og derover. Karakteren kan ikke opnås ved oprunding. Karakteren -3 eller ”U” kan ikke indgå som karakter i en delprøve. Når faget er bestået, kan delprøver med karakteren 00 ikke tages om.

Studier:
Cand.merc. Styring og Ledelse
Forårssemesteret, obligatorisk. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Forretnings- og Markedsudvikling
Forårssemesteret, obligatorisk. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. International Virksomhedsudvikling
Forårssemesteret, obligatorisk. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Business Controlling
Forårssemesteret, obligatorisk. Udbydes i: Kolding