Entrepreneurship & forretningsforståelse (Entreprenørskab) / Entrepreneurship & Small Business Management (Entreprenørskab)

Studienævn for Erhvervsøkonomi, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 8810501.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8810502, 8810402.Godkendt: 08-04-14.
Periode: Efterårssemestret 2014.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Adjunkt Martin Hannibal, Institut for Marketing & Management.

Forudsætninger:
Ingen.

Formål og sigte:
Formålet med faget er tostrenget.

Fagets hovedformål er at give den studerende grundlæggende viden om, hvordan der kan skabes nye forretningsmuligheder i etablerede og nystartede virksomheder samt at give den studerende basale færdigheder i at vurdere konkrete forretningsmuligheder ved hjælp af analyser støttet af grundlæggende teori og simple metoder og teknikker inden for det erhvervsøkonomiske fagområde.

Fagets andet formål er at udvikle den studerendes studiekompetencer på to områder: I forhold til mundtlig og især skriftlig fremstilling der lever op til akademiske standarder og i forhold til at arbejde i studiegrupper med henblik på at kunne deltage i et forpligtende læringsfællesskab. Konkret i forhold til fagets faglige fokus er det sigtet, at den studerende får kompetencer til, i et team, at fremstille en rapport, der præsenterer en forretningsmulighed overfor en tænkt finansiel beslutningstager.

Indhold:
For at opfylde fagets formål, indeholder kurset følgende elementer:
  • Introduktionscamp med fokus på at skabe en forretningsidé og øvelse i mundtlig præsentatio
  • Det faglige fundament til analyse af en forretningsidé (marketing, omkostningslære og regnskab)
  • Metode til fremskaffelse af det empiriske grundlag for analysen (undersøgelsesmetode, tilgængelige datakilder, litteratursøgning)
  • Redskaber til rapportskrivning (referenceværktøj, IT redskaber, rapportteknik m.v.)

Målbeskrivelse:
Læringsmålet er, at den studerende får viden og færdigheder, så han eller hun efter kurset kan:

  • Identificere og forklare deres egen forretningside ved hjælp af et erhvervsøkonomisk begrebs- og modelapparat.
  • Ved hjælp af afsætningsøkonomiske og eventuelt andre teorier, modeller og begreber analysere og forklare kerneelementer ved udfordringerne for deres egen forretningsidé.
  • Ud fra dette opstille et informationsbehov i forhold til at vurdere markedspotentialet for idéen.
  • Ved hjælp af videnskabelig metode og valide sekundære og eventuelt primære markedsdata dække dette informationsbehov og herunder forholde sig til validitet og reliabilitet af de gennemførte analyser.
  • Ud fra resultatet af undersøgelsen og eventuelle opstillede egne forudsætninger ved hjælp af økonomisk budgettering og anvendelse af relevant software som for eksempel Excel, gennemføre en økonomisk analyse af vurdering af hvorvidt forretningsideen er rentable fx vhja nutidsværdiberegning.
  • Præsentere baggrund de gennemførte analyser, baggrunden herfor, og konsekvenser heraf for en tænkt beslutningstager i en rapport, der lever op til standarder for akademisk arbejde, herunder korrekt opstilling samt angivelse af referencer i rapporten og i en bibliografi.

Litteratur:
Endelig litteratur vil blive meddelt ved semesterstart.

Eksempler på litteratur kunne være nyeste eksemplarer af følgende litteratur:
  • Kotler et al. (newest edition) Marketing Management, Pearson publications.
  • Rasmussen et al. (nyeste version) Samfundsvidenskabelige metoder, en introduktion, Syddansk Universitet.
  • John Christensen, Ole Christensen, Steffen Jørgensen og Mogens Nielsen: Omkostningsteori og regnskab, nyeste udgave, Syddansk Universitetsforlag.
  • Supplerende litteratur vil blive oplyst ved semesterstart.

Undervisningstidspunkt:
Efterår.


Skemalagt undervisning:
Introcamp (16 AT) samt 2 x 2 forelæsninger om ugen (4 KT/uge) i 11 uger og 2 timers øvelser i 10 uger.

Undervisningsform:
Undervisningsaktiviteter:
A:
Introduktionscamp i uge første uge i semesteret. Her introduceres den studerende til projektarbejde, og han eller hun får grundlaget til den forretningsidé, der arbejdes med resten af semesteret.

B:
Fra anden uge i semesteret og 10 uger frem: skemalagt 2x2 forelæsningstimer ugentligt samt 2 timers øvelser i 8 uger spredt over semesteret. I forelæsningerne understøttes den studerendes forståelse af stoffet gennem præsentation af dette. Øvelserne har til formål at understøtte forståelsen af det stof, der præsenteres i forelæsningstimerne. Hertil kommer at de studerende i grupper på skift skal præsenterer dele af deres eget projekt for at udvikle færdigheder i at anvende stoffet til en konkret analyse.
C:
I løbet af semester vil der være 4 vejledningssessioner på hver 1 time i studiegrupper. Vejledningssessionerne planlægges af den relevante instruktor. Tidspunkter meddeles på Blackboard.
Vejledningssessionerne har til formål at understøtte teamarbejdet, hvor der skal ske anvendelse af stoffet til analyse af den konkrete forretningsidé.

Til støtte for den studerendes læring skal den studerende i gruppe med fire andre i løbet af semestret mundtligt præsentere og skriftligt producere i alt tre porteføljerapporter på hver max 4 sider. Den studerende får på baggrund af gruppepræsentationen feedback fra instruktor og det resterende øvelseshold. Instruktoren har til opgave at samle denne feedback og afholde gruppevejledning med hver gruppe med udgangspunkt i dette materiale. Gruppe vejledningen har til formål at assistere grupperne i at producere deres skriftlige produkt. Det skriftlige produkt skal vise at gruppen har taget stilling til den mundtlige feedback. Hver indlevering repræsenterer de fire fokusområder for kursets indhold:

  • Delrapport 1 skal indholde en Pitchpræsentation der præsenterer, motiverer og reflekterer over fundamentale forretningsmæssige udfordringer for deres egen virksomhedsidé.

  • Delrapport 2 præsenterer resultatet af markedsanalyse med fokus på de metoder og teknikker, der er anvendt til indsamling og behandling af datamateriale og information.

  • Delrapport 3 præsenterer et budget udarbejdet iht gruppens forretningside som indeholder én femårig prognose og en generel vurdering af hvorvidt forretningsideen er rentable.

Introduktionscamp: 30 timer.
Deltagelse i forelæsninger: 40 timer.
Forberedelse til forelæsning: 60 timer.
Deltagelse i øvelsestimer: 16 timer.
Gruppevejledning: 4 timer.
Forberedelse til vejledning og øvelser: 40 timer.
Forberedelse af præsentation: 40 timer.
Færdiggørelse af rapport: 40 timer.
Total: 270 timer.

Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i januar.
Omprøve i februar.

Deltagelse i omprøven forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.
Prøveformen ved omprøve kan blive ændret. En ændring i prøveformen ved omprøve vil blive meddelt efter tilmeldingsfristens udløb.

For studerende optaget september 2014 gælder følgende:
Tilmelding til faget er automatisk en tilmelding til ordinær eksamen i faget. Framelding kan ikke finde sted. Deltager den studerende ikke i prøven er der brugt et eksamensforsøg. Bliver ordinær eksamen ikke bestået, bliver den studerende automatisk tilmeldt omprøven i samme eksamenstermin. Framelding til omprøven kan ikke finde sted.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

For studerende optaget september 2013 eller tidligere gælder følgende:
Deltagelse i omprøve forudsætter deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.

Eksamensbetingelser:
For at deltage i den ordinære eksamen skal den studerende have bestået en porteføljeeksamen, som består af besvarelse af tre delopgaver (delrapporterne 1, 2 og 3). For at opnå bedømmelsen "bestået" skal den studerende deltage i udformningen af delrapporten som beskrevet i materiale om dette. Der gives en samlet bedømmelse på delrapport 1, 2 og 3. (fagnr. 8810402).

Prøveform til eksamensbevis:
Rapport.

Supplerende information til prøveform:
Grupperapport med udgangspunkt i den gruppespecifikke forretningside. Grupperne består af 5 studerende. Anden gruppe størrelse kræver skriftlig tilsagn fra underviseren og skal være begrundet.

Varighed: Afleveringsfrist vil fremgå af eksamensplanen.
Sted: Hjemmeopgave.
Internetadgang: Nødvendigt.
Udlevering af opgave: Ikke relevant.
Indlevering af besvarelse: Via SDU-assignment i kursets side i Blackboard.
Omfang:
Max. 20 sider inkl. 3 siders executive summary, eksklusive forside, indholdsfortegnelse, bibliografi og bilag.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt.

Det skal klart fremgå, hvem af de studerende, der er ansvarlige for de enkelte afsnit, således at det er muligt at foretage individuel bedømmelse. Kun indledning og konklusion må være fælles afsnit. Ved reeksamen i februar stilles en særlig opgave med udgangspunkt i den allerede afleverede grupperapport.

Kommentar:
Specielt kun for Erhvervsøkonomi, HA studerende:
I dette fag indgår studiestartsprøven for Erhvervsøkonomi, HA. Se mere herom i tilhørende fagbeskrivelse. Studiestartprøven i dette fag gælder for studerende indskrevet på Erhvervsøkonomi, HA.

Studier:
Erhvervsøkonomi, HA - Generel erhvervsøkonomi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - Strategisk Kommunikation
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - International Business
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
HA(jur.)
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense