Konfliktmægling og forhandling / Mediation and negotiation

Studienævn for Jura, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 9853701.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9853702.Godkendt: 03-10-12.
Periode: Forårssemestret 2013.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Linda Kjær Minke, Juridisk Institut .

Forudsætninger:
Bachelorgrad. Det er en fordel - men ingen betingelse - at have grundlæggende juridisk kendskab.


Formål og sigte:
Konfliktmægling og forhandling er områder tæt forbundet med hinanden, idet konflikter ofte kræver en forhandling og forhandlinger ofte kræver indsigt i konfliktforståelse. Konfliktmægling er en metode til at håndtere uenigheder og konflikter, hvor en tredjepart intervenerer i konflikten. Gennem konfliktmægling kan tvister, uenigheder og konflikter løses hurtigere, bedre og billigere – både menneskeligt og økonomisk. Det er et tankesæt i det nye paradigme, som ændrer interaktionen med de implicerede parter i en konstruktiv retning, hvor parterne selv finder en løsning, der passer til deres behov. I modsætning til en løsning, hvor f.eks. en dommer afgør en sag ud fra juraens præmisser. På samme måde kan forhandlinger påvirkes i en konstruktiv retning, hvor parterne fokuserer på deres interesser og behov.

Faget sigter mod, at give den studerende viden om begge tværfaglige discipliner konfliktmægling og forhandling, ligesom faget tilstræber at give færdigheder og kompetencer til konfliktmægling og forhandling igennem en praktisk tilgang.

Konflikter opstår inden for alle organisationer, hvor mennesker interagerer. Med konflikter følger også behov for forhandling. Faget ’Konfliktmægling og forhandling’ understøtter derfor de fleste tilvalgsfag på såvel den juridiske kandidatuddannelse som cand.merc.(jur.) fagområder på kandidatniveau.  

Indhold:
Undervisningen vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, øvelser, rollespil og dialog. 

Følgende emner vil indgå:
  • Konfliktforståelse 
  • Konfliktmægling
  • Faserne i konfliktmæglingsmetoden 
  • Grundværdier og antagelser i konfliktmægling 
  • Genoprettende ret kontra gengældende ret
  • Konfliktråd og retsmægling i Danmark
  • Forhandlingsprocessen
  • Forhandlingsstrategi og -teknik
  • Principbestemt forhandling
  • Skyggeforhandling
  • Den succesfulde forhandler
  • Økonomisk spilteori - tillidens betydning
  • Kommunikation i forhandling og konfliktmægling, herunder aktiv lytning
  • Psykologiske mekanismer i forhandling og konfliktmægling


Målbeskrivelse:
Ved hjælp af en skriftlig redegørelse skal den studerende demonstrere viden om konfliktforståelse, konfliktmægling og forhandling. Herunder skal den studerende demonstrere evnen til at analysere konflikter og have viden om indsigt i konfliktmæglingens virkemidler og bagvedliggende grundantagelser, såvel som den studerende skal kunne analysere forhandlingssituationer, -strategier og de bagvedliggende teoretiske overvejelser.

I redegørelsen skal det endvidere fremgå, at den studerende demonstrerer evne til at kunne reflektere over egen tilgang og påvirkning af både forhandling og konfliktmægling.


Litteratur:
Bøger:
Vibeke Vindeløv: Konfliktmægling - En refleksiv model, DJØFS forlag, 2. udg. feb. 2008. Udvalgte kapitler i alt 431 sider 

Roger Fisher & Wiiliam Ury: Få ja når du forhandler, Borgens forlag, i alt 187 sider. 

Artikler: 
Nils Christie: Konflikt som eiendom; 
Yderligere en til to artikler. 

Materialesamling og eventuelt andet og supplerende materiale (oplyses ved semesterstart).


Undervisningstidspunkt:
Første gang foråret 2013. Herefter hvert 3 semester.


Undervisningsform:
Antallet af undervisningstimer afhænger af, hvor mange studerende der tilmeldes faget.
Faget udbydes således som enten forelæsning med 30 timer, studiekreds med 15 timer eller som selvstudium.

Udbydes faget med 30 timer sker det i form af 10 x 3 forelæsningstimer i løbet af semestret. Undervisningen tilrettelægges som miniseminarer, hvor der vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, rollespil, gruppearbejde, studenterfremlæggelser og diskussioner.

Med udgangspunkt i, at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter undervisningsaktiviteterne sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde, såfremt faget udbydes med 30 timer:

Aktivitet
Timer
Konfrontationstimer
30
Forberedelse til konfrontationstimer
144
Eksamensforberedelse
24
Eksamen
72
Total
270


Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i juni og januar. Reeksamen i august og februar 

Deltagelse i reeksamen kræver, at man har deltaget i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at ‘udeblevet’ fra ordinær eksamen ikke giver adgang til reeksamen.

Eksamensbetingelser:
Ingen.

Prøveform til eksamensbevis:
Hjemmeopgave.

Supplerende information til prøveform:
Der udleveres en hjemmeopgave, der skal besvarers individuelt.

-------------------------------
Hjemmeopgave (fagnr. XXXXXXX)

Varighed: 72 timer
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Udlevering af opgaven: Kursets side i Blackboard
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard
Omfang: Ingen begrænsninger
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt

Studier:
cand.jur.
Alle semestre, valgfag. Udbydes i: Odense
cand.merc.(jur).
Alle semestre, valgfag. Udbydes i: Odense