Regnskabsforståelse / Understanding financial reports

Studienævn for Jura, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 8901301.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8901302.Godkendt: 03-10-12.
Periode: Forårssemestret 2013.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Mogens Nielsen, Institut for Regnskab og Finansiering.

Forudsætninger:
Ingen særlige forudsætninger.

Formål og sigte:
Jurister behandler ofte sager, som involverer virksomheders økonomiske forhold. Formålet med dette kursus er at give den studerende en grundlæggende viden om og forståelse af den information, virksomheders årsrapporter indeholder. Kurset giver endvidere den studerende færdigheder som sætter dem i stand til at analysere, fortolke og kritisk vurdere en virksomheds økonomiske situation. Den studerende får herigennem kompetence til på overordnet niveau at rådgive sine klienter i sager som involverer virksomheders økonomiske forhold. I kurset sættes specielt fokus på den økonomiske del af årsrapportens information.
Indhold:
  • Årsrapportens opbygning og indhold. 
  • Elementær bogføring, herunder centrale begreber, metoder og procedurer. 
  • Cash flow regnskab og periodiseret regnskab. 
  • Årsregnskabets opstilling, balancens og resultatopgørelsens poster. 
  • Pengestrømsopgørelsens opstilling og hovedelementer. 
  • Koncernregnskabets formål og grundprincipperne for dets udarbejdelse. 
  • Modeller og metoder til analyse og vurdering af en virksomheds strategiske position. 
  • Analyse og vurdering af finansielle nøgletal. 
  • Modeller og metoder til vurdering af egenkapitalens økonomiske værdi.

Målbeskrivelse:
Målet er, at den studerende - efter at have deltaget i Regnskabsforståelse - kan: 
  • Identificere og beskrive de centrale elementer som indgår i en virksomheds årsrapport. 
  • Identificere og beskrive centrale begreber i virksomhedens bogholderi, sammenfatte det dobbelte bogholderis grundlæggende metode, og beskrive den almindelige årsafslutningsteknik. 
  • Beskrive og forklare årsregnskabets skemaer og disses indbyrdes sammenhæng, herunder også indholdet af de enkelte skemaers hovedposter og deres indbyrdes sammenhæng. 
  • Forklare og anvende udvalgte modeller og metoder med henblik på at vurdere virksomhedens strategiske position, og på grundlag heraf formulere hypoteser om værdien af udvalgte finansielle nøgletal. 
  • Beregne, fortolke og vurdere virksomhedens økonomiske situation ud fra udvalgte finansielle nøgletal.
  • Beskrive, sammenligne og anvende udvalgte modeller og metoder til bedømmelse af egenkapitalens økonomiske værdi.

Litteratur:
John Christensen og Mogens Nielsen: Virksomhedens årsregnskab. Syddansk Universitetsforlag, 6. udgave 2009. Diverse notater. Udvalgte danske børsnoterede virksomheders årsrapporter.
Undervisningstidspunkt:
Hvert forårssemester.

Undervisningsform:
Gennemsnitligt 3 konfrontationstimer ugentligt i 12 uger.

Undervisningen vil foregå ved forelæsninger og klassediskussioner, suppleret med mindre opgaver og cases. Klasseundervisningen vil i 3 uger blive afløst af opgaveskrivning, hvor de studerende i mindre grupper udarbejder 3 delrapporter, hvori en udvalgt børsnoteret dansk virksomhed analyseres og vurderes.

Med udgangspunkt i, at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter de med faget forbundne aktiviteter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet
Timer
Konfrontationstimer
36
Forberedelse
120
Eksamensforberedelse
53
Eksamen
1
Total
270

Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i juni. Reeksamen i august. 

Deltagelse i reeksamen kræver, at man har deltaget i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at "udeblevet" fra ordinær eksamen ikke giver adgang til reeksamen.

Eksamensbetingelser:
For at kunne indstille sig til eksamen skal den studerende, i en gruppe på 2-3 studerende, i semesterets løb udarbejde og aflevere en analyse af en dansk børsnoteret virksomhed. Analysen omfatter en strategisk analyse, en regnskabsanalyse samt en værdiansættelse af virksomhedens egenkapital med en af de i undervisningen gennemgåede modeller. Underviseren udvælger de konkrete virksomheder, som de enkelte grupper kan vælge mellem. Underviseren anviser den model den enkelte gruppe skal benytte til vurdering af den økonomiske værdi af virksomhedens egenkapital. Analysen udarbejdes som 3 delrapporter, jfr. ovenfor under Undervisningsform og fordeling af arbejdsindsats. Da analysen er en eksamensbetingelse er det et krav, at den enkelte studerendes bidrag skal kunne konstateres. Det skal således fremgå hvilke dele af hver enkelt delrapport hver studerende er ansvarlig for.

-------------------------------

Analyse (fagnr. 8901312):

Varighed: Aftales med underviser
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Udlevering af opgaven: Kursets side i blackboard
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard
Omfang: Aftales med underviser
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt

-------------------------------

Prøveform til eksamensbevis:
Mundtlig.

Supplerende information til prøveform:
Faget evalueres ved en 20 minutters mundtlig prøve uden forberedelse. Prøven tager udgangspunkt i den analyse af en dansk børsnoteret virksomhed, den studerende har været med til at udarbejde i semesterets løb. Anden del af prøven gennemføres ved, at den studerende trækker et spørgsmål inden for bogføring, regnskabsteknik og regnskabsrapportering og uforberedt redegør for det stillede spørgsmål. Denne prøveform er altid individuel.Prøven skal stikprøvevis teste målopfyldelsen på de anførte punkter.

Studier:
cand.jur.
Alle semestre, valgfag. Udbydes i: Odense