Strategi og organisation / Strategy and Organization

Studienævn for Erhvervsøkonomi, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 8812711.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8812712.Godkendt: 23-10-12.
Periode: Forårssemestret 2013.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Hans Eibe Sørensen, Institut for Marketing & Management.

Forudsætninger:
Ingen.

Formål og sigte:
Formålet med dette kursus er at give den studerende en solid viden om, og kompetencer til at analysere hvordan virksomheden opnår, forsvarer og udvikler sine konkurrencefordele.

Indhold:
Kurset introducerer strategisk og organisatorisk analyse som redskaber til at udvikle virksomhedens forretningsmodel. Kurset er fokuseret på seks hovedemner: 
  • Strategi og den strategiske ledelsesproces, 
  • den eksterne og interne analyse, 
  • valg af forretningsstrategier, 
  • valg af virksomhedsstrategier, 
  • strategisk organisationsdesign, samt 
  • ledelse af organisationsforandringer.

Målbeskrivelse:
Den studerende skal demonstrere færdigheder inden for de væsentlige teoridannelser og metoder i faget Strategi og Organisation.

Herunder skal den studerende kunne:
  • Redegøre for centrale begreber og metoder.
  • Reflektere kritisk over gyldighed af begreber og metoder.
  • Anvende fagets begreber og metoder til empiriske observationer og analyser.
  • Udarbejde anbefalinger til meningsfulde forandringer i organisationens strategier og design ved hjælp af fagets begreber og metoder.

Litteratur:
Eksemplar:
  • Barney, J. & Hesterly, W.S. (2010). Strategic Management and Competitive Advantage: international version. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Limited. (seneste udgave).
  • Jones, G. (2011). Organizational Theory, Design, and Change. Global Edition, 6.ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Limited. (seneste udgave).

Undervisningstidspunkt:
Forår.

Skemalagt undervisning:
4 timers forelæsninger pr. uge (2x2 timer) i 15 uger.

Undervisningsform:
Fagets overordnede formål søges opnået gennem forelæsninger og casearbejde på udvalgte steder i forelæsningsrækken. Forelæsningerne skal støtte den studerendes indlæring af viden om fagets begreber, teorier og metoder, mens casearbejdet har til formål at støtte de studerendes færdighed i at udvælge og anvende disse på konkrete problemstillinger.

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Forelæsninger: 60 timer.
General forberedelse: 150 timer.
Forberedelse til eksamen: 40 timer.
Eksamen: 4 timer.
I alt: 254 timer.

Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i juni.
Reeksamen i august.

Deltagelse i reeksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.

Eksamensbetingelser:
Ingen.

Prøveform til eksamensbevis:
Skriftlig (PC).

Supplerende information til prøveform:
Varighed: 4 timers skriftlig eksamen.
Sted: Prøven gennemføres i it-lokaler.
Internetadgang: Ingen internetadgang.
Udlevering af opgave: Fysisk i eksamenslokalet.
Indlevering af besvarelsen: På netværks-share.
Omfang: Ingen begrænsninger.
Hjælpemidler: Lærebøger samt USB-stik. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

Studier:
Erhvervsøkonomi, HA - International Business
4. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - Strategisk Kommunikation
6. semester, valgfag. Udbydes i: Odense
Markedsførings- og Finansøkonomer
Alle semestre, valgfag. Udbydes i: Odense