Markedskommunikation og reklame / Marketing Communications and Advertising

Studienævn for Erhvervsøkonomi, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 8811211.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8811202.Godkendt: 23-10-12.
Periode: Forårssemestret 2013.
Censur: Intern censur.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Lars Pynt Andersen, Institut for Marketing & Management.

Forudsætninger:
Deltagelse i undervisningsforløbet og de tilknyttede prøveelementer forudsætter beståelse af obligatoriske fag på 1. semester.

Formål og sigte:
Kurset tager afsæt i det faktum, at en virksomheds marked er præget af mange forskellige kommunikationsformer, medier og aktører. For at udnytte og forstå potentialet af og samspillet mellem disse, er det vigtigt at kunne planlægge, styre og analysere virksomheders markedsrelaterede kommunikation. Kurset gennemgår, hvorledes markedsrelateret kommunikation skabes, modtages og fortolkes af forskellige aktører i og omkring markedet. Kurset anlægger såvel et strategisk som et fortolkningsorienteret perspektiv på markedskommunikation og lægger op til en nuanceret, mange facetteret og kritisk forståelse af markedskommunikationens forudsætninger, dimensioner og virkninger. Kurset sigter mod at bibringe deltagerne en grundlæggende teoretisk og praktisk forståelse af kommunikationen i spændingsfeltet mellem virksomhed, marked og samfund. Kurset sigter imod at den studerende vil opnå færdigheder til at planlægge, lede og evaluere en virksomheds markedskommunikation, herunder kompetencer til briefing og evaluering af underleverandørers løsninger af konkrete kommunikationsopgaver.

Indhold:
I faget gennemgås og diskuteres følgende begreber og problematikker:
  • Markedskommunikation
  • Reklame
  • Kreative strategier
  • Sales promotions
  • Effektteorier
  • Målgruppeforståelse
  • Segmentering
  • Budgettering
  • Kampagneplanlægning
  • Medieplanlægning
  • Effektmåling og evaluering.

Målbeskrivelse:
Den studerende forventes at: 
  • kunne redegøre for centrale begreber i markedskommunikation
  • kunne anvende de centrale begreber systematisk i forhold til de teoretiske felter
  • kunne anvende centrale markedskommunikationsbegreber på konkrete cases 
  • kunne skitsere konkrete løsningsforslag til specifikke kommunikationsproblemer 
  • kunne vurdere og begrunde konkrete kommunikationsstrategier i forhold til markedskommunikationsteori 
  • kunne diskutere og vurdere de sandsynlige resultater af en kommunikationsindsats begrundet i en analyse af konkrete kommunikationsforslag og kommunikationsteori.

Krav til karakteren 12: Den studerende skal kunne komme med velbegrundede analyser og velargumenterede løsningsforslag i forhold til workshoppens cases, og dermed demonstrere en overbevisende forståelse af de forskellige teorier og begrebers anvendelse på konkrete, pragmatiske problemstillinger. I forlængelse heraf skal den studerende kunne opfylde samtlige punkter i ovennævnte målbeskrivelse, på en omfattende, fyldestgørende og dækkende måde, der dokumenterer indsigt i fagets teorier, begreber og problemstillinger. 

Krav til karakteren 2: På baggrund af den indleverede synopsis skal den studerende kunne præsentere relevante analyser og begrundede løsningsforslag i forhold til workshoppens case, med inddragelse af fagets centrale begreber og teorier. Den studerende skal på grundlæggende, men tilstrækkelig vis kunne opfylde kravene i ovennævnte målbeskrivelse. Det fortolkes således, at der kræves en grundlæggende forståelse for både teorier og begreber som fremlægges samt deres pragmatiske betydning og anvendelse i forhold til konkrete kommunikationsproblemer. 

Litteratur:
Eksempler:
  • Larry Percy & Richard Elliott: Strategic Advertising Management. Oxford University Press. Seneste udgave. (424 sider).
  • Preben Sepstrup & Pernille Frauensgaard: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning. Academica. Seneste udgave. (373 sider).

Derudover enkelte artikler som download og et kort kompendium med to tekster.

Undervisningstidspunkt:
Forår.

Skemalagt undervisning:
3 forelæsninger pr. uge i 15 uger.
Udover forelæsningerne kræves deltagelse i workshop 2 timer om ugen de sidste 10 uger i semesteret.

Undervisningsform:
Derudover er der afsat max 10 kt til vejldning i forbindelse med gruppearbejde. Grupperne skal godkendes af underviseren inden workshopforløbet starter. Der anvendes teoriudredende forelæsninger hvori der indgår case-analyser og diskussioner med små, korte øvelser hvor den studerende forventes at deltage aktivt. En væsentlig del af kurset består i en workshop-del, hvor aktiv deltagelse i form af fremlæggelse og feedback er en integreret del af læringsformen.

Der undervises på dansk eller engelsk.

Vejledende oversigt over studerendes arbejdstimer:
Forelæsninger: 45 timer.
Forberedelse inkl. opgaver til undervisning: 160.
Timer til obligatorisk workshop: 8 timer.
Forberedelse workshop: 25 timer.
Eksamen inkl. forberedelse: 32 timer.
I alt: 270 timer.

Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen i juni. 
Reeksamen i august. 

Deltagelse i reeksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.

Eksamensbetingelser:
I workshopdelen vil de studerende skulle arbejde med en case i form af en virksomheds kommunikationsopgave. Aktiv deltagelse defineres som deltagelse i egen gruppes spor, dvs. introduktion/brief/pitch/feedback (4*2 KT). Aktiv deltagelse vil sige både forberedelse og deltagelse i præsentation og diskussion af egen og sporets øvrige cases. Deltagelse i workshopdelen er en betingelse for at deltage i eksamen (fagnummer: 8811212).

Prøveform til eksamensbevis:
Mundtlig gruppeeksamen og synopsis.

Supplerende information til prøveform:
1. Faget evalueres med en fælles synopsis (baseret på workshop):

Varighed: Afleveringsfrist vil fremgå af eksamensplanen.
Sted: Hjemmeopgave.
Internet adgang: Nødvendig.
Indlevering af besvarelse: Gennem SDU-assignment i kurset i Blackboard.
Omfang: Max. 5 sider.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt.

2. Mundtlig gruppeeksamen (ca. 30 min. til præsentation af synopsis og ca. 5 min. til individuel besvarelse) på baggrund af fælles synopsis om den fælles workshop case samt et teoretisk spørgsmål som trækkes tilfældigt og besvares individuelt (uden forberedelse). (I særlige tilfælde, med kun en studerende er den samlede mundtlige eksaminationstid ca. 20 min.)

Gruppestørrelse: normalt 4 personer (undtagelsesvist fra 2-5 personer - dette godkendes af underviser).

Diskussion af case og teoretisk spørgsmål vægter ligeligt i bedømmelsen (som en helhedsbedømmelse).
Der gives en samlet karakter.

Studier:
Erhvervsøkonomi, HA - Strategisk Kommunikation
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Marketing, Branding og Kommunikation
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - International Business
6. semester, valgfag. Udbydes i: Odense
Markedsførings- og Finansøkonomer
Alle semestre, valgfag. Udbydes i: Odense