Bachelorprojekt - HA(jur.) Erhvervsøkonomisk / Bachelor Thesis - HA(jur.)

Studienævn for Jura, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 8901801.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 20 ECTS / 0.333 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8901802.Godkendt: 03-10-12.
Periode: Forårssemestret 2013.
Censur: Ekstern censur.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Camilla Hørby Jensen, Juridisk Institut.

Forudsætninger:
Ingen specielle.


Formål og sigte:
Målsætningen for bachelorprojektet er, at den studerende skal demonstrere evne til fordybelse i et emne inden for et konkret erhvervsøkonomisk fagområde. Den studerende skal kunne formulere, afgrænse og motivere en problemstilling, søge relevante informationer og litteratur herom, analysere problemstillingen med de fra undervisningen kendte teorier og metoder, samt præsentere sit arbejde i form af en rapport. 

Projektet bygger videre på de kompetencer, som er opnået på bacheloruddannelsens øvrige fag. Den studerende opnår viden om det valgte emne på et indgående niveau. 

Den studerende opnår færdigheder i at udvælge og anvende fagets metoder på grundlæggende niveau. Endvidere opnår den studerende færdigheder i selvstændigt og systematisk at strukturere projektet samt identificere og analysere grundlæggende problemstillinger inden for fagområdet. Den studerende opnår kompetence til at håndtere grundlæggende problemstillinger.

Indhold:
Opgaven kan udarbejdes af en gruppe på maksimalt tre studerende.

Projektets emne skal ligge indenfor et af de erhvervsøkonomiske fagområder, dvs. marketing, organisation, regnskab, finansiering og optimering/logistik. Emnet for bachelorprojektet må ikke være identisk med emnet for et eventuelt erhvervsøkonomisk seminar (5. semester), men må godt falde indenfor samme fagområde.

Emnet kan have et praktisk udgangspunkt og involvere en ekstern virksomhed eller institution. I dette tilfælde skal kontakten til virksomheden/institutionen koordineres af universitetet, således at (i) universitetet fører katalog over mulige praktiske opgaver, (ii) praktiske opgaver fremskaffet af studerende registreres og koordineres efter nærmere retningslinier og (iii) ingen virksomhed/institution kontaktes unødigt.

Målbeskrivelse:
Den studerende skal være i stand til selvstændigt at:
  • Udvælge, argumentere for og strukturere en præcis, relevant problemstilling, der ligger inden for det erhvervsøkonomiske område. 
  • Oparbejde og demonstrere kendskab til videnskabelig viden, relevant for den valgte problemstilling. Det være sig viden der er indgået tidligere på studiet såvel som nytilegnet viden. 
  • Anvende den oparbejde viden i forhold til den valgte problemstilling og på den baggrund vurdere behovet for yderligere viden samt gøre rede for, hvordan denne kan tilvejebringes. 
  • Tilvejebringe samt analysere relevant informations og/eller datamateriale gennem hensigtsmæssig anvendelse af relevante teknikker, procedurer og metoder. Det gælder teknikker, procedurer og metoder der er indgået tidligere i uddannelsen såvel som nytilegnede af relevans for problemstillingen. 
  • Præsentere resultatet af analysen på en måde så det identificerede vidensbehov udfyldes, samt vurdere den videnskabelige gyldighed af arbejdet. 
  • Foretage en konklusion og en perspektivering på basis af ovenstående. 
  • Udarbejde en skriftlig rapport, der i sin form og indhold fremstår struktureret, balanceret og meningsfuld for læseren.

Litteratur:
Afhænger af emnevalg.
Undervisningstidspunkt:
Bachelorprojektet afvikles normalt i 6. semester, men udbydes både i forårssemesteret og i efterårssemesteret med efterfølgende eksamener i juni og januar.
Studerende, der ønsker at afvikle bachelorprojekt i efterårssemesteret, skal selv træffe aftale med vejleder.

Undervisningsform:
Vejledning. Ved evt. afholdelse af fælles vejledningsmøde er der mødepligt.

Omfanget af vejledningen bestemmes efter den enkelte studerendes (og projektets) behov. Dog bør vejledningen ikke overstige i alt 2,5 timer (ved samarbejde 2 studerende imellem: 3,5 timer). Der skal indgås en vejledningsaftale, jf. nærmere herom i vejledningen.

Med udgangspunkt i, at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter de med faget forbundne aktiviteter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Anvendelsen af den forudsatte arbejdsindsats på 540 arbejdstimer vil i høj grad være individuelt.

Eksamenstidspunkt:
Afhængig af hvornår du skriver projektet, skal dette afleveres anden fredag i maj eller december kl. 12.00 med henblik på eksamination i juni / januar.  Afleveres der ikke inden for fristen, tæller dette som et eksamensforsøg, såfremt man er tilmeldt eksamen i den pågældende termin.

Reeksamen kan kun ske på basis af et nyt projekt, hvilket dog ikke forudsætter valg af nyt emne. Nyt bachelorprojekt aftales med vejleder. For sommereksamen gælder, at det nye bachelorprojekt aftales med vejleder inden den 1. juli og projektet indleveres til bedømmelse senest den 15. august. Det mundtlige forsvar afholdes så vidt muligt inden den 1. september. For vintereksamen gælder, at det nye bachelorprojekt aftales med vejleder inden den 1. februar og projektet indleveres til bedømmelse senest den 15. marts. Det mundtlige forsvar afholdes så vidt muligt inden den 1. april.

Eksamensbetingelser:
Ingen.


Prøveform til eksamensbevis:
Skriftlig opgave (med mundtligt forsvar).

Supplerende information til prøveform:
For individuelle bachelorprojekter må den indleverede rapport have et omfang på maksimalt 44 sider eksklusiv bilag, resume og indholdsfortegnelse. Udarbejdes en gruppeopgave forøges det vejledende omfang med 10 sider for hver yderligere studerende.

Det udarbejdede projekt afleveres elektronisk via SDU Assignment samt i 3 eksemplarer i papirform til Studiekontakten.

Ved starten af det mundtlige forsvar får den studerende mulighed for at kommentere det skriftlige arbejde, særlig med henblik på eventuelle mangler eller unøjagtigheder. I øvrigt tager det mundtlige forsvar udgangspunkt i det skrevne arbejde og kan omhandle emner, som afhandlingen behandler eller lader ligge.

Er projektet udarbejdet af to studerende, skal det angives, hvilke dele af projektet hver enkelt er ansvarlig for. Dog kan indledning, resume og konklusion være fælles. De studerende eksamineres hver for sig med udgangspunkt i hele projektet, og øvrige gruppedeltagere, der ikke selv er eksamineret, har ikke adgang til at overvære eksaminationen. Der gives en individuel bedømmelse.

Forsvaret vil normalt ikke kunne udstrækkes ud over 20 minutter pr. studerende inkl. votering.

Den sproglige klarhed og sikkerhed tillægges i grelle/meget strålende tilfælde en direkte selvstændig betydning for bedømmelsen. Relevant dokumenteret funktionsnedsættelse kan gøre, at der dispenseres fra denne bestemmelse.

Studier:
HA(jur.)
6. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense