Kvantitative analyseredskaber / Tools for Quantitative Analyses

Studienævn for Erhvervsøkonomi, Esbjerg
Undervisningsaktivitetsnr.: 8810001.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8810102, 8810002.Godkendt: 12-04-12.
Periode: Efterårssemestret 2012 til Forårssemestret 2013.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Slagelse, Odense, Kolding, Esbjerg.

Fagansvarlig:
Nils Karl Sørensen, Institut for grænseregionsforskning.

Forudsætninger:
Faget er samlæst med følgende uddannelser:
BA-Negot (vedr. Statistik delen), campus Esbjerg (dansksproget) og campus Sønderborg (engelsksproget)
HA(jur), campus Odense

Forudsætninger:
Matematik B.

Fagnummer for del 2 (forår): 8810101

Formål og sigte:
Faget har til formål, at give den studerende viden om kvantitative analyseredskaber samt færdigheder i at anvende disse til analyse af erhvervsøkonomiske problemstillinger. Formålet er desuden at give den studerende forståelse af samspillet mellem de kvantitative redskaber og økonomiske problemstillinger. Faget giver dermed kvalifikationer, der er nødvendige, for at kunne forstå ræsonnementer og gennemføre analyser i andre fag eksempelvis finansiering, virksomhedens økonomi, videregående kvantitative analyser og i forbindelse med udarbejdelse af seminarer og bacheloropgave.

Faget giver den studerende viden om og færdighed i at gennemføre især funktionsanalyse, som finder anvendelse indenfor eksempelvis investeringsteori, finansiering og samfundsøkonomi. Differentiering anvendes til at udlede og beregne elasticiteter for udbud og efterspørgsel og til beregning af gevinster og tab ved samhandel, mens optimering og ligningssystemer anvendes ved planlægning af produktion og planlægning af virksomhedens markedsføringsindsats. Faget giver desuden basal viden om matrixalgebra samt færdighed i at anvende denne. Matrixalgebra anvendes til løsning af systemer af ligninger med flere ubekendte. Sådanne systemer ses for eksempel i statistiske analyser og i modeller til økonomisk planlægning.

Faget giver den studerende viden og grundlæggende teknikker til databearbejdning og -præsentation samt færdigheder i at anvende disse på et konkret datamateriale ved hjælp af statistisk beregningsprogrammel. Faget giver desuden viden om, hvordan disse begreber og metoder kan anvendes til brug for analyser af datamateriale med henblik på løsning af økonomiske problemstillinger. De færdigheder, der opnås, finder anvendelse i flere efterfølgende fag. For eksempel kan de danne grundlag for opstilling og test af hypoteser til sammenligning af effekter af eksempelvis en annoncekampagne eller lignende tiltag indenfor marketing, undersøgelser af avisreklamers fordeling i en periode, modellering af porteføljer, undersøgelser af efterspørgselen for turistrejser osv. Der lægges vægt på, at bibringe de studerende forståelse af statistiske metoder i samspil med at arbejde med datamateriale ved anvendelse af statistisk beregningsprogrammel.

Indhold:
Fagets formål realiseres ved inddragelse af følgende emnekredse:

I efterårssemestret:

Funktioner af flere variable
* Partiel differentiation
* Implicit differentiation

Optimering af funktioner, der er relevante i økonomi
* Første- og andenordensbetingelser for maksima og minima
* Anvendelse af Lagrange-metoden til optimering under bibetingelser med økonomisk motiverede eksempler - herunder økonomisk tolkning af Lagrange-multiplikatorer
* Geometrisk tolkning af funktioner af flere variable - niveaukurver, flader mv.

Integration
* Regneregler for integraler
* Regler for eksponential- og potensfunktioner
* Tolkning af integraler i relation til arealer, herunder anvendelser 

Introduktion til matrix-algebra

I forårssemestret:

Beskrivende statistik
* Udvælgelse af stikprøver - simpel tilfældig 
* Central tendens, variation, skævhed og ekstremer

Diskrete og kontinuerte fordelinger
* Herunder Binomial-, Poisson- og Normalfordelingen
* Varians og kovarians af et sæt stokastiske variable herunder linearkombinationer vhj. af matrixalgebra.

Konfidensintervaller og hypotesetest vedrørerende
* Middelværdi og varians

Analyse af krydstabeller og goodness-of-fit tests

Ensidig variansanalyse

Simple og multiple metoder i regression

Anvendelse af statistisk programmel til analyse af et datamateriale

Målbeskrivelse:
For at opnå fagets formål, er det læringsmålet, at den studerende skal kunne demonstrere viden om fagets emner og de begreber, der knytter sig hertil samt færdighed i korrekt at udvælge og anvende relevante metoder fra fagets emnekreds til simpel (erhvervs)økonomisk problemanalyse ved at kunne:

- Anvende differentialregning for funktioner af flere variable, optimering, metoder i integration eller matrixalgebra til løsning af matematiske problemstillinger inden for erhvervs- eller nationaløkonomi. 
- Identificere den korrekte matematiske metode til løsning af en given problemstilling.
- Vurdere, om de opnåede resultater er korrekte.
- Relatere statistiske metoder til hyppigt forekommende problemstillinger i økonomi og erhvervsøkonomi.
- Beskrive, analysere og fortolke et datamateriale vha. statistisk beregningsprogrammel som Excel og statistikpakken Megastat til Excel eller lignende.
- Anvende statistiske metoder og analyser til at undersøge problemstillinger i økonomi og erhvervsøkonomi, herunder ud fra en konkret problemstilling og et konkret datasæt
- at beskrive relevante dele af datasættet
- på baggrund af beskrivelsen at opstille hypoteser om sammenhænge
- udvælge og anvende relevante metoder til undersøgelse af hypotesernes holdbarhed
- give en relevant fortolkning af de udførte analyser
- diskutere de  valgte statistiske analysemetoders forudsætninger og begrænsninger og herunder at bedømme den valgte statistiske models anvendelighed i forhold til problemstillingen.

Litteratur:
Litteratur i efterårssemestret:
Ian Jacques, Mathematics for Economics and Business. Pearson Education, seneste udgave.

Supplerende noter

Litteratur i forårssemestret:
Bowerman, O'Connell, Orries & Porter "Essentials of Business Statistics", McGraw-Hill, seneste udgave .

Supplerende noter

Som supplement anbefales:

Erik M. Bøye, Statistikhjælperen, Guide til brug af lærebøger i statistik. Swismark, seneste udgave.

Undervisningstidspunkt:
Faget fordeles med 5 ECTS efterår og 5 ECTS forår.

Undervisningsform:
- I efteråret: 2 forelæsninger og 1 øvelsestimer i 15 uger

- I foråret: 2 forelæsninger og 2 øvelsestimer i 15 uger

Den studerendes indlæring af viden ved egne studier af litteratur understøttes af forelæsninger, der har til formål at skabe overblik over og sammenhæng i stoffet. Desuden har forelæsningerne til formål, at uddybe stoffet i forhold til fremstillingen i litteraturen specielt for så vidt angår vanskelige emner.

Den studerendes læring af færdigheder i at anvende fagets metoder sker gennem eget arbejde med disse i forbindelse med løsning af opgaver i stoffet. Denne læring understøttes af øvelsestimer, hvor de studerende har mulighed for at diskutere problemer i forbindelse med løsning af opgaverne samt for at få feedback på det arbejde, de har lavet.

For at understøtte indlæring af anvendelse af IT til statistisk analyse af data, anvendes IT som en integreret del af undervisningen med udgangspunkt i dels regnearket Excel, dels ved anvendelse af programmet Megastat, der følger dels med lærebogen i statistikdelen via adgang til bogens hjemmeside dels kan hentes som shareware. Underviseren kan lokalt afvige fra kravet om specifikt programmel dette efter aftale med Studienævnet.

Den samlede studenterindsats er på 250 timer og forventes anvendt omtrent således:

* Forelæsninger: 60 timer
* Øvelser: 45 timer
* Forberedelse til øvelser og forelæsninger 90 timer
* Forberedelse til eksamen: 30 timer
* Skriftlig eksamen i første delprøve: 3 timer
* Take home opgave i anden delprøve: 22 timer.

Eksamenstidspunkt:
Eksamen består af to delprøver. Den ene delprøve afholdes i januar (fagnummer 8810002) og den anden delprøve afholdes i juni (fagnummer 8810102).

Reeksamen i delprøve med ordinær eksamen i januar afholdes i februar, og reeksamen i delprøve med ordinær eksamen i juni afholdes i august.

Deltagelse i reeksamen forudsætter deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin.

Eksamensbetingelser:
Ingen.

Prøveform til eksamensbevis:
Januar: Skriftlig med PC
Juni: Take-home


Supplerende information til prøveform:
Eksamen består af to dele, hvor de studerende kan demonstrere opfyldelse af fagets læringsmål:

I januar afholdes skriftlig prøve i efterårets emner:

Varighed: 3 timer
Sted: Prøven gennemføres ved brug af egen PC, der skal kunne gå på universitetets trådløse netværk.
Internetadgang: Internet er nødvendig
Udlevering af opgave: Fysisk i eksamenslokalet.
Indlevering af besvarelse: Det er tilladt at supplere besvarelsen med håndskrevne bilag. Den digitale del af besvarelsen afleveres gennem SDUassignment i kurset i blackboard
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre.

I juni afholdes en individuel take-home i forårets emner:

Varighed: 48 timers individual take-home i forårets emner (fag.nr. 8810102):
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Udlevering af opgave: Opgaven udleveres på eksamensdagen kl. 12:00 gennem Kursets side i blackboard
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard.
Omfang: Ingen begrænsning i opgavens omfang
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt.

Eksamen skal demonstrere evnen til at analysere og fortolke et større datasæt. Brugen af IT indgår som et integreret element af løsningen.

Begge delprøver indgår med vægten (1/2) i den samlede karakter. Allerede beståede delprøver kan overføres.

Eksamen skal teste målopfyldelse på alle de anførte punkter i forhold til læringsmålet.

Den samlede karakter for faget gives ved en sammenregning af de to delkarakterer. Delkaraktererne må ikke indeholde karakteren -3. Den samlede karakter 02 kan ikke opnås ved oprunding.
Delkarakteren 00 kan ikke forbedres, hvis der i den samlede karakter er opnået karakteren 02 eller derover.

Studier:
Negot
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg
HA(jur.)
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
HA(jur.)
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - Sports- og eventmanagement
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg, Slagelse
Erhvervsøkonomi, HA - Sports- og eventmanagement
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg, Slagelse
Erhvervsøkonomi, HA - Strategisk Kommunikation
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - Strategisk Kommunikation
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Erhvervsøkonomi, HA - Virksomhedsudvikling i praksis
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg
Erhvervsøkonomi, HA - Virksomhedsudvikling i praksis
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg
Almen erhvervsøkonomi (HA) - Entreprenørskab og innovation
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Kolding
Almen erhvervsøkonomi (HA) - Entreprenørskab og innovation
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Kolding
Erhvervsøkonomi, HA - International Business
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Kolding, Odense
Erhvervsøkonomi, HA - International Business
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Kolding, Odense
Erhvervsøkonomi, HA - Generel erhvervsøkonomi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg, Kolding, Odense, Slagelse
Erhvervsøkonomi, HA - Generel erhvervsøkonomi
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg, Kolding, Odense, Slagelse
Almen Erhvervsøkonomi (HA) - meritordning
Efterårssemesteret, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg, Kolding, Odense, Slagelse
Almen Erhvervsøkonomi (HA) - meritordning
Forårssemesteret, obligatorisk. Udbydes i: Esbjerg, Kolding, Odense, Slagelse