Videnskabsteori og videnskabelig metode / Theory and Methods of Science in Engineering
Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: TP-VIVI-U2.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Periode: Forårssemestret 2019.Godkendt: 13-04-12.
Udbydes i: Odense.
Fagansvarlig:
Ole Albrektsen, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.
Forudsætninger:
Indhold:
Målbeskrivelse:
Undervisningstidspunkt:
Undervisningsform:
Prøveform:
Kommentar:
Studier:
Diplom i stærkstrømsteknologi
5. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: TP-VIVI-U2.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Periode: Forårssemestret 2019.Godkendt: 13-04-12.
Udbydes i: Odense.
Fagansvarlig:
Ole Albrektsen, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.
Forudsætninger:
Kurset skal følges senest samtidig med TP-AFGP-U2
Indhold:
- Videnskabsteoriens grundlag, erkendelsesteori og metode.
- Videnskabshistorie.
- Paradigmeteori og falsifikation.
- Naturvidenskab og samfundsvidenskab, positivisme og historisme.
- Fænomenologi, meningsfortolkning, marxisme og kritisk teori.
- Videnskabelig metode.
- Projekters teoretiske og empiriske grundlag.
- Projekters opbygning og design.
- Projektfaser.
- Projekters værdimæssige, politiske og etiske grundlag og modsætningsforhold.
- Mundtlig og skriftlig formidling.
- Planlægge et afgangsprojekt.
- Videnskabshistorie.
- Paradigmeteori og falsifikation.
- Naturvidenskab og samfundsvidenskab, positivisme og historisme.
- Fænomenologi, meningsfortolkning, marxisme og kritisk teori.
- Videnskabelig metode.
- Projekters teoretiske og empiriske grundlag.
- Projekters opbygning og design.
- Projektfaser.
- Projekters værdimæssige, politiske og etiske grundlag og modsætningsforhold.
- Mundtlig og skriftlig formidling.
- Planlægge et afgangsprojekt.
Målbeskrivelse:
Viden og Forståelse:
Den studerende skal kunne:
- Redegøre for og reflektere over de vigtigste videnskabsteoretiske begreber, herunder eti-ske problemstillinger og hvorledes disse bør iagttages i forbindelse med teknisk arbejde (ingeniørarbejde).
- Redegøre for og reflektere over anvendelse af videnskabelig metode.
- Redegøre for en projektfasemodel.
Færdigheder:
Den studerende kan:
- Udvælge og vurdere metoder til løsning af stærkstrømstekniske problemstillinger.
- Anvende videnskabelig metode i forbindelse med det for uddannelsen afsluttende af-gangsprojektarbejde.
- Anvende en projektfasemodel på et givet projekt.
- Redegøre for et givet projekts værdimæssige, politiske og etiske grundlag.
Kompetencer:
Den studerende kan:
- Vurdere stærkstrømstekniske problemstillinger i et tværfagligt, politisk, juridisk, økono-misk, samfundsmæssigt og teknisk perspektiv.
Den studerende skal kunne:
- Redegøre for og reflektere over de vigtigste videnskabsteoretiske begreber, herunder eti-ske problemstillinger og hvorledes disse bør iagttages i forbindelse med teknisk arbejde (ingeniørarbejde).
- Redegøre for og reflektere over anvendelse af videnskabelig metode.
- Redegøre for en projektfasemodel.
Færdigheder:
Den studerende kan:
- Udvælge og vurdere metoder til løsning af stærkstrømstekniske problemstillinger.
- Anvende videnskabelig metode i forbindelse med det for uddannelsen afsluttende af-gangsprojektarbejde.
- Anvende en projektfasemodel på et givet projekt.
- Redegøre for et givet projekts værdimæssige, politiske og etiske grundlag.
Kompetencer:
Den studerende kan:
- Vurdere stærkstrømstekniske problemstillinger i et tværfagligt, politisk, juridisk, økono-misk, samfundsmæssigt og teknisk perspektiv.
Undervisningstidspunkt:
Efterår/Forår
Undervisningsform:
Holdundervisning, opgaver, porteføljer
Prøveform:
Individuel mundtlig eksamen med intern censur og bedømt bestået/ikke bestået
Kommentar:
Du skal være opmærksom på, at dette kursus indgår på 5. semester på den tekniske diplomuddannelse i stærkstrømsteknologi.
Uddannelseskonceptet "Den Syddanske Model for Ingeniøruddannelser" som ligger til grund for den studieordning, du er omfattet af, er bygget op omkring kompetencemål på såvel uddannelses-, semester- og modulniveau. Derfor bør du, som led i dine studier, holde dig orienteret om de nævnte kompetencemål på det aktuelle studietrin i den studieordning, som gælder for dig.
Uddannelseskonceptet "Den Syddanske Model for Ingeniøruddannelser" som ligger til grund for den studieordning, du er omfattet af, er bygget op omkring kompetencemål på såvel uddannelses-, semester- og modulniveau. Derfor bør du, som led i dine studier, holde dig orienteret om de nævnte kompetencemål på det aktuelle studietrin i den studieordning, som gælder for dig.
Studier:
Diplom i stærkstrømsteknologi
5. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense