Formidling af innovation og entreprenørskab: Teori / Teaching innovation og entrepreneurship: Theory
Studienævn for Erhvervsøkonomi
Undervisningsaktivitetsnr.: 9360601.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9360612, 9360602.Godkendt: 23-11-17.
Periode: Efterårssemestret 2018.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Kolding.
Fagansvarlig:
Kristian Philipsen, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.
Forudsætninger:
Formål og sigte:
Indhold:
Målbeskrivelse:
Litteratur:
Undervisningstidspunkt:
Undervisningsform:
Eksamenstidspunkt:
Prøveform til eksamensbevis:
Supplerende information til prøveform:
Studier:
Særligt tilrettelagt enkeltfag
Forårssemesteret, Ikke angivet, valgfag. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Styring og Ledelse
Forårssemesteret, valgfag. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Business Controlling
Forårssemesteret, valgfag. Udbydes i: Kolding
Undervisningsaktivitetsnr.: 9360601.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9360612, 9360602.Godkendt: 23-11-17.
Periode: Efterårssemestret 2018.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Kolding.
Fagansvarlig:
Kristian Philipsen, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.
Forudsætninger:
Ingen.
Formål og sigte:
En ting er at forstå fagområderne innovation og entreprenørskab og tilhørende teorier, begreber og metoder. Noget andet er at forstå hvordan man formidler stof om disse emner. Dette fag har til formål at den studerende opnår en grundig viden om indholdet i fagområderne innovation og entreprenørskab samt teoretisk viden om hvordan man formidler dette stof gennem undervisning.
Innovation. Mange virksomheder og organisationer oplever at produktlivscyklusser på deres produkter og services bliver stadig kortere og det samme gælder den tid, der anvendes til at udvikle nye produkter og services. For private virksomheders overlevelse og langvarige konkurrenceevne er det derfor afgørende at de besidder kompetencer til innovationsledelse. Mange offentlige og halvoffentlige virksomheder samt private organisationer oplever de skal agere indenfor snævre økonomiske rammer og derfor er det også blevet stadig mere afgørende at kunne udvikle nye services, som mere præcist rammer de behov deres borgere, kunder og medlemmer efterspørger for at udnytte knappe ressourcer bedre. For både private og offentlige virksomheder mv. gælder det derfor at innovationsledelse er en kernekompetence med stadig stigende betydning. Innovationsledelse bygger på en præmis om at innovative processer, i hvert fald i et vist omfang og under usikkerhed, kan organiseres og styres.
Entreprenørskab. Der er en række forskellige definitioner på hvad entreprenørskab dækker over, men hvis man anvender en udbredt definition hvor entreprenørskab handler om at danne nye innovative organisationer, som udnytter nye muligheder så spiller entreprenørskab en stigende rolle. I samfund, som det danske bliver nye innovative organisationer løbende dannet i markedet, hos stat og kommuner og i det civile samfund. Samtidig forsvinder mange organisationer også. Entreprenørskab handler om at en eller flere aktører erkender eller skabe nye muligheder og udnytte disse gennem etablering af nye innovative organisationer. Dermed skaber entreprenørskab forandringer ved at nye organisationer bliver etableret med henblik på, gennem innovative tiltag, at udnytte muligheder på markedet. Det kan drejer sig om at etablere virksomheder eller organisationer på nye områder eller at etablere nye innovative organisationer, som er bedre til at forstå og levere værdi til kunder, borgere eller medlemmer på eksisterende markeder. Entreprenørskab kan være rettet mod at nyetablerede organisationer skaber økonomisk, social og/eller miljømæssig værdi.
Formidling og undervisning. Dette fag sigter mod at den studerende opnår en klar forståelse af hvordan stof om innovation og entreprenørskab kan formidles gennem fagene Innovation C og B i gymnasierne, dvs. STX, HHX, HTX, HF og EUX eller andre tilsvarende uddannelser. En forståelse af og viden om fagområderne innovation og entreprenørskab er en forudsætning for at kunne formidle stof om disse fagområder. Men faglig viden er ikke tilstrækkelig til formidling og undervisning. Der kan skelnes mellem tre hovedformer for fokus i formidling eller undervisning: Fokus på hvad den studerende er; fokus på hvad underviseren gør eller fokus på hvad den studerende gør. I forlængelse heraf en forståelse af hvornår undervisere og elever / studerende hver især eller sammen kan tage ansvar for undervisningen. En forståelse af hvordan fagene innovation og entreprenørskab er knyttet til problembaseret læring og opbygning af innovative kompetencer hos elever / studerende til håndtering af virkelighedsnære udfordringer.
Sigtet med faget er derfor at studerende forstår hvad fagområderne innovation og entreprenørskab, dækker over og hvilke væsentlige teorier, begreber og metoder, der er knyttet til de to fagområder. Herunder overlap og forskelle mellem de to fagområder. Sigtet med faget er også at den studerende opnår en forståelse af hvordan man formidler eller underviser i fagområderne innovation og entreprenørskab med særlig fokus på fagene innovation C og B i gymnasiet. Det sidste sker ved at al kernestof i lærerplanen er dækket indholdsmæssigt i dette fag sammen med faget ”Formidling af innovation og entreprenørskab: Praksis.”
Indhold:
Undervisningen rummer en gennemgang af de tre fagområder innovation, entreprenørskab og formidling / undervisning.
Innovation
- En forståelse af hvorfor innovation er vigtig som aktivitet,
- Centrale begreber, teorier og metoder indenfor innovation og innovationsledelse.
- En teoretisk ramme for forståelse af virksomheders udvikling af innovationsstrategier
- Hvordan innovative organisationer etableres.
- En forståelse af hvilke kilder der er til at innovative ideer.
- Hvordan virksomheder samarbejder med kunder, leverandører, distributører mv. om innovative aktiviteter gennem åben og lukket innovation.
- Hvordan virksomheder træffer beslutninger under usikkerhed.
- Hvordan virksomheder kan arbejde med forretningsmodeller, forretningsplaner og forretningscases.
- Hvordan virksomheder arbejder med at udvikle nye produkter og services
- Hvordan virksomheder og organisationer tilegner sig økonomisk udbytte og læring gennem innovation.
- Innovative kompetencer
Entreprenørskab
- En forståelse af hvorfor entreprenørskab er en vigtig aktivitet.
- En forståelse af forskellige teoretiske definitioner og forklaringer af entreprenørskab i et historisk perspektiv.
- Centrale begreber, teorier og metoder indenfor entreprenørskab.
- Entreprenørskab som en proces hvor en person/aktør erkender /skaber og realiserer en mulighed.
- Evaluering af forskellige entreprenante muligheder.
- En forståelse af entreprenørskab og skabelse af økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.
- En forståelse af social entreprenørskab og hvordan det adskiller sig fra profit-orienteret entreprenørskab.
Formidling
- Undervisning med fokus hvad den studerende er, med fokus på hvad underviseren gør og med fokus på hvad den studerende lærer.
- Undervisning om, i og gennem innovation og entreprenørskab
- Hvordan perspektiverne kvalitet/rigor og relevans påvirker formidling
- Forskellige perspektiver på hvordan ”virkeligheden” kan inddrages i undervisningen.
- Forskellige perspektiver på hvilke kombinationer af roller undervisere og studerende / elever kan indtage i undervisning
- En forståelse for hvordan elever / studerende gennem problembaseret læring tilegner sig innovative kompetencer
Målbeskrivelse:
Efter endt undervisning skal den studerende demonstrere viden, således denne er i stand til at beskrive, udvælge, begrunde og anvende relevant teorier, begreber, modeller, metoder m.v. i forhold til innovation, entreprenørskab og formidling og forholde sig til deres styrker & svagheder og fordele & ulemper samt vurdere deres hensigtsmæssighed.
Den studerende skal demonstrere færdigheder i at tilegne sig relevant teoretisk viden ved at identificere, beskrive, sammenligne og med en kritisk refleksiv tilgang diskutere et teoretisk emne.
Den studerende skal opnå kompetencer til systematisk og kritisk med udgangspunkt i en praktisk problemstilling at anvende væsentlige teorier, modeller, begreber og metoder fra fagområderne til at identificere og analysere en case i en bestemt kontekst og komme med forslag til hvordan innovative udfordringer kan løses.
Litteratur:
Tidd, Joe og John Bessant (2013): "Managing Innovation", 5. udgave. ISBN 9781118360637. (nyeste udgave). 647 sider.
Landström, Hans (2005) Entreprenörskabets rötter, Studenterlitteratur. 159 sider.
Kickul, Jill and Thomas S. Lyons (2016) Understanding Social Entrepreneurship: The Relentless Pursuit of Mission in an ever changing world, 2. Udgave (udvalgte kapitler).
Biggs, John & Tang, Catherine (2007) Teaching for quality learning at university, 4th edition, McGrawhill, kapitel 1-6 s. 1-110.
Philipsen, Kristian (2015) Innovation, entreprenørskab, intraprenørskab. En grundbog. Praxis. Kapitel 1-6.
Piihl, Jesper & Philipsen, Kristian (2011) A Research-based Approach to University Curriculum
Development that Prepares Students for Subsequent Practice. In: Beyond Transmission: Innovations in University Teaching. red. / Claus Nygaard; Nigel Courtney; Clive Holtham. Libris, 2011. s. 27-43 (The Learning in Higher Education Series).
Piihl, Jesper & Philipsen, Kristian (2011) Forskningsbaseret foretagsomhed - synergi eller
modsætning? I: Entreprenørskabsundervisning. red. / Anne Kirketerp; Linda Greve. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2011. s. 21-36.
Blenker, P., Trolle Elmholdt, S., Frederiksen, S. H., Korsgaard, S. & Wagner, K. (2014) Methods in Entrepreneurship Education Research: A Review and Integrative Framework, Education + Training. 56, 8/9, s. 697-715
Korsgaard, S. T. & Anderson, A. (2011) Enacting entrepreneurship as social value creation
International Small Business Journal. 29, 2, s. 135-151.
Samt udvalgte artikler indenfor innovation, entreprenørskab samt innovativ og entreprenant undervisningspædagogik.
Undervisningstidspunkt:
Efterår
Undervisningsform:
Undervisningen afvikles over 6 kursusdage á 7,5 timer i efteråret 2018. For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at faget foregår som en kombination af forelæsninger, studenteroplæg, diskussioner, cases, øvelser og oplæg ved eksterne oplægsholdere og vejledning i forbindelse med udarbejdelse af teoretisk seminar. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Antal timer i ()
Konfrontationstimer (45)
Forberedelse (70)
Skriftlige opgaver (135)
Total (250)
Eksamenstidspunkt:
Ordinær eksamen umiddelbart efter fagets afvikling.
Når faget følges som et valgfag på cand.merc. profilerne:
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære prøve, når den studerende er tilmeldt undervisning i faget. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven.
Universitetet kan dispensere fra reglerne, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Når faget følges som et enkelt fag (betalingsuddannelse):
Der er 3 eksamensforsøg til faget. De tre eksamensforsøg består af:
prøven, der følger umiddelbart efter undervisningens gennemførelse, den tilhørende omprøve (hvis første ordinære eksamen ikke er bestået) samt det andet ordinære eksamensforsøg (hvis omprøven ikke er bestået.).
Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.
Prøveform til eksamensbevis:
Et teoretisk seminar på 10-12 sider (vægt 50 %)
En take-home eksamen på maksimum 10 sider (vægt 50 %)
Supplerende information til prøveform:
Teoretisk seminar. Der afleveres en individuel skriftlig opgave. 10-12 sider for 1 person. Den studerende skal i den skriftlige opgave anvende litteratur fra lærebogen, artikler fra faget og selv søge anden relevant litteratur fra et eller flere af de tre fagområder gennem egne litteraturstudier. I bedømmelsen lægges der vægt på, at den studerende demonstrerer en evne til at argumentere for en innovationsteoretisk, en entreprenørskabsteoretisk eller formidlings / undervisningsteoretisk problemstilling. Endvidere at den studerende gennem egne litteraturstudier finder relevant litteratur om det selvvalgte emne og formår at anvende relevante teorier, modeller, begreber og metoder til at diskutere den valgte problemstilling.
Take-home eksamen. Den studerende får udleveret en opgave, som skal besvares på 1 uge. Der lægges vægt på, at den studerende demonstrerer et indgående kendskab til pensum ved at inddrage relevante begreber og argumentationer, fra de tre fagområder faget, i opgaven.
Beskrivelse af eksamen:
Teoretisk seminar. Den studerende udarbejder individuel opgave ud fra et selvvalgt emne.
Varighed. Opgaven afleveres primo januar 2019.
Internetadgang: Nødvendig
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i blackboard.
Omfang: Max 10-12 sider for 1 person.
Take-home eksamen. Individuel skriftlig besvarelse af eksamensopgave.
Varighed: Besvares 10 dage efter opgaven er stillet. Opgaven stilles en fredag i januar 2019.
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i blackboard.
Omfang: Max 10 sider for 1 person.
Studier:
Særligt tilrettelagt enkeltfag
Forårssemesteret, Ikke angivet, valgfag. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Styring og Ledelse
Forårssemesteret, valgfag. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Business Controlling
Forårssemesteret, valgfag. Udbydes i: Kolding