Marketing og markedsføringsret / Marketing and Marketing Law

Studienævn for Jura, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 8951801.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 8951802.Godkendt: 03-10-17.
Periode: Forårssemestret 2018.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Bent Ole Gram Mortensen, Juridisk Institut.

Forudsætninger:
Den studerende forventes at have gennemført faget Juridisk metode samt Organisation med videnskabsteori eller på anden måde have kendskab til juridisk metode, retskilderne og videnskabsteori.

Formål og sigte:
Undervisningen i faget Marketing og markedsføringsret har til formål at give den studerende kompetencer til at indgå i virksomhedens marketingfunktioner på et planlæggende og udførende niveau samt i andre funktioner i private eller offentlige organisationer at kunne forholde sig hertil. Det er derfor fagets formål at give den studerende viden om og forståelse af teorier og metoder, der kan anvendes til at beskrive, undersøge og løse marketingproblemer samt færdighed i at anvende teorierne til analyse af en konkret markedsudfordring. Endvidere skal den studerende have indsigt i de regler, der normerer erhvervsdrivendes adfærd på markedet herunder især konkurrenceloyalitetsretten (markedsføringsretten).

I forhold til studiets kompetenceprofil (www.sdu.dk/uddannelse/bachelor/ha_jur/kompetenceprofiler) har faget eksplicit fokus på at:
  • give den studerende kompetencer til at indgå i virksomhedens marketingfunktioner på et planlæggende og udførende niveau
  • give den studerende viden om og forståelse af teorier og metoder der kan anvendes til at beskrive, undersøge og løse marketingproblemer samt færdighed i at anvende teorierne til analyse af en konkret markedsudfordring
  • give viden om teori og praksis inden for markedsføringsretten, herunder om de særlige adfærdsnormer, der i disse relationer er uønskede, fordi man ønsker at beskytte grupper - herunder især forbrugerne - mod f.eks. vildledning.
  • at give den studerende viden om markedsføringsrettens samfundsmæssige betydning.
  • at give den studerende grundlæggende færdigheder i at identificere eventuelle ulovlige tiltag i forhold til konkurrenter og kunder, både hvad angår egen virksomhed og konkurrenternes virksomhed.
  • give færdigheder i at identificere og analysere teoretiske og praktiske problemstillinger og mundtligt formidle disse.
  • give kompetence til at arbejde selvstændigt og håndtere komplekse situationer.

Der er i faget en vis sammenhæng med og progression i forhold til Formueret, Forvaltningsret, Organisation med videnskabsteori og Virksomhedens økonomi, som den studerende har haft tidligere på bacheloruddannelsen.

Indhold:
Faget omfatter dels teorier og metoder, der kan anvendes til at beskrive, undersøge og løse marketingproblemer, dels den regulering, der er kommet til udtryk i markedsføringslovgivningen med tilhørende bekendtgørelser. Faget fokuserer på internationale anerkendte teorier og metoder vedrørende marketing samt på den danske markedsføringslovgivning, og på EU-retlige bestemmelser, i det omfang de er relevante for dansk ret.

Faget indeholder følgende centrale emner:
Marketing:
  • Markeds- og situationsanalyse samt metoder til analyse af brancher og deres udvikling
  • Købsadfærd på B2B markedet.
  • Købsadfærd på B2C markedet.
  • Markedsorientering, kundeværdi, tilfredshed og loyalitet
  • Segmentering og positionering
  • Branding og brand equity.
  • Produktudvikling og -strategi.
  • Marketingkanaler og distributionsstrategi.
  • Prisfastsættelse og -strategi.
  • Promotion- og kommunikationsstrategi.
  • Planlægning og kontrol

Markedsføringsret:
  • Generalklausulen
  • Specialbestemmelserne
  • Uanmodet henvendelse
  • Forretningskendetegn
  • Prismærkning
  • Erhvervshemmeligheder
  • Myndigheder og håndhævelse.

Målbeskrivelse:
Specifikt skal den studerende demonstrere, at han eller hun ved hjælp af fagets terminologi, teorier og metoder kan:
  • Gennemføre en analyse af virksomhedens markedsmuligheder/markedstrusler med henblik på at kunne identificere og afgrænse en konkret praktisk marketingrelateret problemstilling
  • Argumenteret udvælge hvilke teorier og modeller, der kan bidrage til at belyse og analysere problemstillingen
  • Ved hjælp af de valgte teorier afdække hvilke informationer som er nødvendige til analyse af problemstillingen.
  • Analysere problemstillingen ved hjælp af de udvalgte teorier og tilvejebragt information
  • Fremsætte vel-argumenterede forslag til handlingsplan, herunder implementering og kontrol af denne
  • Kunne lokalisere markedsføringsretlige problemstillinger, beskrive disse ved hjælp af fagets terminologi og ved hjælp af juridisk metode kunne analysere og løse konkrete problemstillinger
  • Den studerende skal selvstændigt arbejde med anvendelse af juridisk metode med henblik på at identificere og analysere grundlæggende teoretiske og praktiske juridiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere demonstrere et overblik over markedsføringsrettens centrale områder, disses indhold og tilhørende retskilder
  • Herudover skal den studerende kunne redegøre for formålet med de enkelte markedsføringsretlige bestemmelser og kunne beskrive de relevante myndigheders rolle og kompetencer
  • Endeligt skal den studerende skriftligt kunne formidle disse juridiske problemstillinger herunder kunne argumentere for forskellige juridiske løsningsmodeller og træffe et begrundet valg mellem disse.

Litteratur:
I faget tages udgangspunkt i følgende litteratur:

  • Bent Ole Gram Mortensen & Michael Steinicke: Dansk markedsret, Jurist- og økonomforbundets Forlag, seneste udgave, kapitel 7-11.
  • Pensumbog i marketing, der meddeles inden studiestart
  • Udvalgte artikler, domme og afgørelser mv., evt. i form af materialesamling.
  • Evt. supplerende litteratur og andet materiale (oplyses ved semesterstart).

Undervisningstidspunkt:
Forår.

Skemalagt undervisning:
2 forelæsninger pr. uge i 8 uger.
4 instruktortimer (case-gennemgang) fordelt på 4 uger.

Undervisningsform:
Med henblik på at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for faget baseres faget på dialogbaseret forelæsninger. Der indgår cases i undervisningen. Det forventes, at den enkelte studerende på forhånd har gjort sig bekendt med det af underviseren til lektionen opgivne litteratur mv. Før, efter og mellem konfrontationstimerne forventes den studerende at arbejde med pensum og cases.

Der vil indgå tjekspørgsmål til de enkelte emner/pensumkapitler, som de studerende skal besvare individuelt i BB inden forelæsningerne.

Der vil for dele af pensum være adgang til videoklip, der forklarer/strukturer disse dele af pensum.

Med udgangspunkt i, at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter de med faget forbundne aktiviteter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet:                                              Timer:
Konfrontationstimer:                              16
Instruktortimer:                                      4
Forberedelse og efterbehandling inkl.      
cases og øvelser, asynkrone
læringsaktiviteter (inkl. videooptagelse)
og pensumlæsning:                             209        
Forberedelse til eksamen:                      40
Eksamen:                                              1
Total:                                                  270

Eksamenstidspunkt:
Ordinær prøve i juni.
Omprøve i august.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære prøve, når den studerende er tilmeldt undervisningen i faget. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven. Universitetet kan dispensere fra reglerne, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Eksamensbetingelser:
Ingen.

Prøveform til eksamensbevis:
Synopsis og mundtlig prøve.

Supplerende information til prøveform:
Prøven består af 2 dele:
Synopsis udarbejdet i grupper af 3-4 studerende med efterfølgende mundtlig prøve. De studerende inddeler sig selv i grupper. En samlet karakter gives til den enkelte studerende.

1) Synopsis:
Varighed: Dato for aflevering vil fremgå af eksamensplanen.
Sted: Hjemmeopgave.
Internetadgang: Nødvendig.
Udlevering af opgaven: Kursets side i Blackboard.
Indlevering af besvarelse: Gennem SDU assignment i kursets side i Blackboard.
Omfang: 5-6 sider pr. gruppe (se * nedenfor)
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt.

* En side svarer til 2400 tegn (mellemrum inklusiv) og en figur eller en tabel til 400 anslag. Det totale anvendte antal tegn skal fremgå på forsiden af projektet.

2) Mundtlig prøve:
20 minutters mundtlig prøve (inkl. votering) uden forberedelse baseret på projektet og pensum. Den mundtlige prøve tester tilfældigt den studerendes evner indenfor fagets målbeskrivelse. Deltagelse i den mundtlige prøve er betinget af rettidig indlevering af projektopgaven.

Studier:
HA(jur.)
4. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense