Industriøkonomi og konkurrenceret / Industrial Economics and Competition Law

Studienævn for Jura, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: 90190501.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 90190512, 90190502.Godkendt: 03-10-17.
Periode: Forårssemestret 2018.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Peter Starup, Juridisk Institut, Odense.

Forudsætninger:
Matematik B, Mikroøkonomi del 1, Kvantitative analyseredskaber. Fagene følges senest samtidigt.
Det forudsættes, at den studerende har kendskab til juridisk metode.

Formål og sigte:
Faget har til formål at give de studerende en bred analytisk forståelse af virksomhedens grundlæggende beslutninger vedrørende maksimering af profit og konsekvenserne heraf for samfundet. I forlængelse lærer de studerende, hvordan konkurrenceretten sætter begrænsninger for virksomhedens handlemuligheder dels i forhold til egne strategier og samspillet med andre virksomheder. Faget sigter mod at give den studerende færdigheder til at identificere konkurrenceretlige problemstillinger, løse disse samt forstå det økonomiske ræsonnement som disse beror på. De studerende skal opnå indsigt i, hvorledes økonomisk teori kan kvalificere indholdet i retsdogmatikken.

Indhold:
Jura-del:

Introduktion til konkurrenceret
  • Retspolitiske hensyn
  • EU-konkurrenceret og national konkurrenceret
  • Misbrug af dominerende indflydelse
  • Karteller
  • Fusionskontrol
  • Offentlig støtte

Økonomi-del:

Markeder karakteriseret ved ufuldkommen konkurrence. Beslutninger under usikkerhed og med tid
  • Prisdannelse under monopol
  • Introduktion til andre prisfastsættelsesmetoder og markedsformer: prisdiskriminering, oligopol-modeller
  • Faktormarkeder, faktorefterspørgsel
  • Beslutninger under usikkerhed
  • Beslutninger med tid og rente (herunder virksomhedens langsigtede anskaffelsesbeslutninger)

Målbeskrivelse:
Generelle mål:

Den studerende skal kunne:
  • Redegøre for begreber og definitioner inden for fagets emneområder.
  • Analysere konkurrenceretlige emner fra et økonomisk perspektiv og dermed forstå grundlaget for konkurrencerettens udformning.
  • Analysere konkurrenceretten og vurdere i hvilket omfang økonomisk teori indgår i den konkurrenceretlige bedømmelse.

Specifikke mål for jura:

Den studerende skal kunne:
  • Demonstrere viden om konkurrenceret, således at den studerende kan identificere de konkurrenceretlige aspekter og problemstillinger og være i stand til at løse disse fra den retsdogmatiske metode herunder at anvende den eller de relevante retskilder.
  • Redegøre for tilstødende offentligretlige regulering og de privatretlige implikationer ved anvendelse af konkurrenceretten.
  • Beskrive de relevante myndigheders rolle og kompetencer inden for konkurrenceretten.

Specifikke mål for økonomi:

Den studerende skal kunne:
  • Beskrive samt grafisk og matematisk analysere prisdannelsen på et marked karakteriseret ved monopol, herunder ved forskellige former for prisdiskriminering.
  • Beskrive samt grafisk og matematisk analysere prisdannelsen under andre former for ufuldstændig konkurrence (duopol, monopolistisk konkurrence).
  • Beskrive og analysere prisdannelse på faktormarkeder.
  • Beskrive markedsformers betydning for allokering og efficiens og angive argumenter for offentlig regulering af virksomheder.
  • Beskrive og matematisk analysere forbrugerens valg under usikkerhed og forklare betydningen af risikoaversion.
  • Anvende diskontering i forbindelse med opgørelse af den tidsmæssige værdi af penge.
  • Beskrive, sammenligne og anvende modeller, hvor grundlaget for anvendelse er opstilling af betalingsrækker.

Interdisciplinært mål:

  • Den studerende skal være i stand til at identificere og redegøre for, hvorvidt retsafgørelser stemmer overens med konkurrenceretmæssig praksis og økonomisk teori.
  • Ligeledes skal den studerende kunne foretage en retsøkonomisk analyse af en given konkurrenceretlig lovbestemmelse.
  • Endelig skal den studerende kunne redegøre for, hvorledes økonomisk teori kan medvirke til yderligere at kvalificere konkurrenceretlige afgørelser udover den fastlagte konkurrenceret.

Litteratur:
  • Perloff J.M.: Microeconomics with MyEconLab, Global Edition 7/E, ISBN: 9781292071732.
Bemærk der er tale om en pakke bestående af bogen og en adgangskode til MyEconLab.
  • Kim Østergaard: Metode på cand.merc.jur.-studiet, Julebog 2003, side 269-285.
Jacob Lyngsie og Kim Østergaard: Methodological differences between legal dogmatics and new institutional economics, i rets- og kontraktøkonomi - En antologi, 2016 Kim Østergaard, Jacob Lyngsie og Bent Ole Gram Mortensen, Jurist- og Økonomiforbundets Forlag.
  • Bent Ole Gram Mortensen og Michael Steinicke: Dansk markedsret, Jurist- og Økonomiforbundets Forlag, senest udgave.

Undervisningstidspunkt:
Forår.

Skemalagt undervisning:
I hele semesteret er der 2 forelæsningstimer i den økonomiske del (14x2 timer) i form af forelæsninger i faget Mikroøkonomi del 2 (samlæst med HA).
De første 10 uger er der desuden 2 forelæsningstimer i den juridiske del (10x2 timer).
I de første 5 uger er der endvidere projektforberedelsestimer (5x2 timer) og endelig er der i forbindelse med projektstart afsat samlet 6 timer til vejleding (aftales med vejleder).

Undervisningsform:
Der undervises på dansk i to forelæsningstimer ugentligt i den økonomiske del (Mikroøkonomi del 2) og to timer ugentligt i den juridiske del (konkurrenceret). Dertil kommer to ugentlige projektforberedelsestimer, som indledningsvist indeholder forelæsninger om projektarbejde og metode i det interdisciplinære samspil, økonomi og jura, og dernæst case-orienteret projektforberedelse samt projektkonsultation. I den sidste ordinære undervisningsuge udarbejdes gruppevis en projektopgave, som udgør 5-6 normalsider pr. studerende i gruppen.

Den studerende forventes at indlære viden om fagets emner gennem selvstændige studier af litteratur. Disse studier understøttes af forelæsninger i fagets emner. Forelæsningerne har dels til formål at give overblik over og sammenhæng i stoffet og dels at hjælpe til forståelsen af komplicerede emner i stoffet.

De færdigheder, der skal opnås i faget, lærer den studerende gennem forelæsningerne og selvstændigt arbejde med de cases, der præsenteres i de projektforberedende timer. Det projektforberende arbejde foregår i grupper af 3-4 studerende. I de projektforberedende timer diskuteres casene ud fra de studerendes egne forslag til løsningsmetoder.

Herudover skal den studerende løse mindst 4 ud af 5 opgavesæt i MyEconLab. Disse opgaver er obligatoriske og har til formål at give den studerende mulighed for i løbet af kurset at få testet sin viden og tilegnede færdigheder inden for økonomidelen samt at synliggøre vigtigheden af at arbejde med faget undervejs.

Med udgangspunkt i at 1 ECTS svarer til 27 arbejdstimer, udmønter de med faget forbundne aktiviteter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet
Timer
Forelæsninger
48
Forberedelse til forelæsninger
92
Projektforberedelse
26
Forberedelse til projektforberedelse

4-5 sæt opgaver (MyEconLab)
39

15
Projektudfærdigelse og mundtlig prøve
50
Total
270

Eksamenstidspunkt:
Ordinær prøve i juni. Omprøve i august.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære prøve, når den studerende er tilmeldt undervisningen i faget. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven. Universitetet kan dispensere fra reglerne, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.
Den studerende skal selv sørge for at tilmelde sig omprøven i faget via studenter selvbetjeningen i tilmeldingsperioden.

Eksamensbetingelser:
Ingen.

Prøveform til eksamensbevis:
Obligatoriske opgaver, projektopgave og mundtlig prøve.

Supplerende information til prøveform:
Prøven består af en obligatorisk aflevering og en projektopgave i grupper af 3-4 studerende med efterfølgende mundtlig prøve. Den obligatoriske aflevering bedømmes bestået/ikke bestået. den består af 5 online opgavesæt som stilles og besvares via MyEconLab. For projektopgave og mundtlig prøve gives en samlet karakter til den enkelte studerende. De obligatoriske opgaver bedømmes B/IB.

Obligatorisk afleveringer del 2 (fagnr. 90190512):
Varighed: opgavesættene besvares løbende i 2 semester. Der gives en tidsfrist (f.eks. 14 dage) til besvarelse af hvert opgavesæt.
Sted: Prøven gennemføres ved brug af egen pc.
Internetadgang: Nødvendigt.
Udlevering: via MyEconLab.
Indlevering: Opgaven besvares i MyEconLab.
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt.

-------------------------------
Projektopgave.

Varighed: Dato for aflevering vil fremgå af eksamensplanen.
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Udlevering af opgaven: Kursets side i blackboard
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i Blackboard
Omfang: 5-6 sider (se * nedenfor)
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler tilladt

* En side svarer til 2400 tegn (mellemrum inklusiv) og en figur eller tabel til 400 anslag. Det totale anvendte antal tegn skal fremgå på forsiden af projektet.

-------------------------------

20 minutters mundtlig prøve  inkl. votering (uden forberedelse) baseret på projektet og pensum.

Den mundtlige eksamen tester tilfældigt den studerendes evner indenfor fagets målbeskrivelse.

Deltagelse i den mundtlige er betinget af rettidig indlevering af projektopgaven.

Studier:
HA(jur.)
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense