Formidling af innovation og entreprenørskab: Praksis / Teaching innovation og entrepreneurship: Praxis

Studienævn for Erhvervsøkonomi
Undervisningsaktivitetsnr.: 9360701.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Eksamenssprog: Dansk.
Eksamensaktivitetsnr.: 9360702.Godkendt: 23-11-17.
Periode: Forårssemestret 2019.
Censur: Internt bedømt.
Bedømmelse: 7-trinsskala.
Udbydes i: Kolding.

Fagansvarlig:
Kristian Philipsen, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

Forudsætninger:
Dette fag forudsætter kendskab til fagområderne innovation, entreprenørskab og formidling / undervisning svarende til faget Formidling af innovation og entreprenørskab: Teori.

Formål og sigte:
Hvordan formidler man stof fra fagområderne innovation og entreprenørskab gennem undervisning? Megen undervisning i entreprenørskab og innovation bygger på at elever / studerende finder eller skaber en markedsmulighed og realiserer denne i kurset. Sigtet med dette fag er at den studerende ”walk the talk” eller afprøver på egen krop hvad det vil sige at arbejde med en konkret markedsmulighed for de elever / studerende man skal undervise. Sigtet med dette kursus er at ruste studerende til at underviser i fagene innovation C og B på gymnasierne dvs. STX, HHX, HTX, HF og EUX eller andre tilsvarende uddannelser.

Formidling af fagligt stof kan have fokus på 1) hvad den studerende er (fx studerende med gode eller mindre gode forudsætninger); 2) fokus på hvad underviseren gør (en række redskaber og teknikker underviseren kan anvende i undervisningen); 3) og fokus på hvad den studerende lærer (tilegne sig faglig viden samt tilegne sig innovative kompetencer til at identificere og realisere forretningsmuligheder under usikkerhed).

Udgangspunktet i dette fag er fokus på hvad den studerende lærer. Det der karakteriserer al entreprenørskab og innovation er at man handler under varierende grader af usikkerhed. Sigtet med dette fag er derfor at man som studerende får en viden om og kompetencer og færdigheder til at forstå hvordan man kan identificere eller skabe og realisere en forretningsmulighed under usikkerhed. Sigtet er også at man både selv som studerende opnår relevante innovativ kompetence til at løse praksisnære problemer under usikkerhed, men også forstår hvordan man kan formidle viden på en sådan måde at de elever / studerende man underviser også tilegner sig innovative kompetencer gennem læringsforløbet. De innovative kompetencer hos både underviser og de elever / studerende, der undervises kan beskrives som en problembaseret læring gennem praksisorienteret interaktion med relevante dele af omverdenen.

Formålet med faget er at den studerende opnår en viden, kompetencer og færdigheder omkring processen med at identificere eller skabe markedsmuligheder, udvælge en attraktiv markedsmulighed, udvikle denne markedsmulighed til et produkt / service, som differentierer sig fra aktuelle udbud og udarbejde en forretningsplan samt forretningsmodel, der angiver hvordan relevante ressourcer skaffes og organisation og aktiviteter organiseres fra etablering til vækst. Formålet er at den studerende kan anvende denne tilgang til at undersøge markedsmuligheder hvis primære formål er profit, skabelse af social værdi eller skabelse af miljø og naturmæssige værdi. Og ikke mindst at den studerende kan formidle denne viden gennem undervisning.

Indhold:
Den studerende forventes i dette fag at bringe en række relevante teorier, begreber og metoder fra faget ”Formidling af innovation og entreprenørskab: Teori” i anvendelse i praksis. Udgangspunktet er at formidling af fagligt stof gennem forelæsninger eller tavleundervisning ikke forventes at være en særlig udfordring i forhold til andre fag. Derimod er det aspekt at undervisningen i fagene Innovation C og B stiler mod at elever / studerende tager udgangspunkt i en udfordring fra det ”virkelige liv” og i faget arbejder på at kommer frem til en potentiel løsning på denne udfordring ofte en meget større udfordring for undervisere. Derfor er hovedfokus i dette fag netop på dette udfordrende praksiselement i innovationsundervisningen. Det er her mange bliver udfordret som undervisere pga. manglende erfaringer.

Innovation & Entreprenørskab
  • Anvendelse af relevante begreber fra innovations- og entreprenørskabsfagområderne
  • Pain, value proposition & jury
  • Forretningsmodel og forretningsplan
  • Evaluering af forretningsideer
  • Diffusion
  • Teamkompetencer
  • Løbende udvikling og evaluering af forretningsideer fra idefasen til lancering af produkt /service på markedet.
  • Undersøge, underbygge og dokumentere centrale elementer en forretningside hviler på
  • Arbejde med at udvikle forretningsideer ud fra en lean startup tankegang

Formidling
  • Undervisning med fokus hvad den studerende er, med fokus på hvad underviseren gør og med fokus på hvad den studerende lærer.
  • Undervisning om, i og gennem innovation og entreprenørskab
  • Perspektiver på entreprenørskabsundervisning: Som entreprenørverden, som procesverden, som kognitionsverden, som metodeverden.
  • Walk the talk og afprøve på egen krop hvad man vil udsætte sine elever /studerende for i undervisningen.
  • Opnå en innovativ kompetence til at identificere og realisere en praktisk baseret forretningside under usikkerhed
  • Hvordan perspektiverne kvalitet/rigor og relevans påvirker formidling
  • Forskellige perspektiver på hvordan ”virkeligheden” kan inddrages i undervisningen.
  • Forskellige perspektiver på hvilke kombinationer af roller undervisere og studerende / elever kan indtage i undervisning
  • En forståelse for hvordan elever / studerende gennem problembaseret læring tilegner sig innovative kompetencer

Målbeskrivelse:
Efter endt undervisning skal den studerende demonstrere viden, således denne er i stand til at beskrive, udvælge, begrunde og i praksis anvende relevante teorier, begreber, modeller og metoder indenfor innovation, entreprenørskab og formidling / undervisning og forholde sig til deres styrker og svagheder samt vurdere deres hensigtsmæssighed.

Den studerende skal opnå innovative færdigheder og kompetencer til at identificere og gennemføre et forløb, som med udgangspunkt i en udfordring fra ”det virkelige liv” også bidrager til løsning af den identificerede udfordring. Endvidere skal den studerende demonstrere kompetence til systematisk og kritisk at være i stand til at identificere, vurdere og analysere en praktisk problemstilling og komme med anbefalinger for fordele og ulemper ved angivne løsningsmuligheder ud fra kontekstbestemte forhold.

Den studerende skal demonstrere viden om færdigheder og kompetencer til at formidling / undervisningen tilrettelægges så elevers /studerendes innovative kompetencer, forstået som evnen til at identificere praktisk udfordring og realisere forretningside under usikkerhed, udvikles.

Litteratur:
Biggs, John & Tang, Catherine (2007) Teaching for quality learning at university, 4th edition, McGrawhill, kapitel 7 – 14, s. 111-365.
Philipsen, Kristian (2015) Innovation, entreprenørskab, intraprenørskab. En grundbog. Praxis. Kapitel 7 – 26.
Barrow, Colin, Paul Barrow, and Robert Brown (2012) The business plan workbook. Kogan Page Publishers, (udvalgte kapitler)

Piihl, Jesper & Philipsen, Kristian (2011) A Research-based Approach to University Curriculum
Development that Prepares Students for Subsequent Practice. In: Beyond Transmission: Innovations in University Teaching. red. / Claus Nygaard; Nigel Courtney; Clive Holtham. Libris, 2011. s. 27-43 (The Learning in Higher Education Series).
Piihl, Jesper & Philipsen, Kristian (2011) Forskningsbaseret foretagsomhed - synergi eller
modsætning? I: Entreprenørskabsundervisning. red. / Anne Kirketerp ; Linda Greve. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2011. s. 21-36.
 
Samt udvalgte artikler indenfor innovativ og entreprenant undervisningspædagogik.

Undervisningstidspunkt:
Forår

Undervisningsform:
Undervisningen afvikles over 4 kursusdage á 6 timer i foråret 2019. For at sætte de studerende i stand til at opfylde læringsmålene for faget tilrettelægges undervisningen således, at faget foregår som en kombination af forelæsninger, studenteroplæg, diskussioner, cases, øvelser, refleksioner over undervisningspraksis og oplæg ved eksterne oplægsholdere og vejledning i forbindelse med udarbejdelse af forretningsopgave. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Antal timer i ()
Konfrontationstimer (22,5)
Forberedelse (25)
Skriftlige opgave (76,5)
Mundtlig eksamen (1)
Total (125)

Eksamenstidspunkt:
Når faget følges som et valgfag på cand.merc. profilerne:
Ordinær eksamen umiddelbart efter fagets afvikling.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære prøve, når den studerende er tilmeldt undervisning i faget. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven.
Universitetet kan dispensere fra reglerne, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

Når faget følges som et enkeltfag  (betalingsuddannelse):
Der er 3 eksamensforsøg til faget. De tre eksamensforsøg består af:
prøven, der følger umiddelbart efter undervisningens gennemførelse, den tilhørende omprøve (hvis første ordinære eksamen ikke er bestået) samt det andet ordinære eksamensforsøg (hvis omprøven ikke er bestået.).

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Prøveform til eksamensbevis:
Mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i rapport.

Supplerende information til prøveform:
Der afleveres en gruppebaseret skriftlig opgave. De studerende danner grupper på 2 – 4 personer. Tvivlsspørgsmål om gruppestørrelse afgøres af underviser. Max 20 siders rapport plus bilag. Den studerende skal i den skriftlige opgave anvende litteratur fra lærebogen, artikler fra faget eller anden relevant innovations- og entreprenørskabslitteratur. I bedømmelsen lægges der vægt på, at den studerende demonstrerer en evne til at identificere og realisere en forretningside ved brug af nøglebegreberne pain, value proposition og jury samt forretningsmodeller og kan dokumentere og argumentere for såvel den identificerede forretningsmulighed og for den foreslåede løsning. Der lægges endvidere vægt på, at den studerende demonstrerer et indgående kendskab til pensum ved at inddrage relevante begreber og argumentationer fra fagområdet i opgaven. Opgaven skal også rumme et bilag på 2-3 sider hvor gruppen reflekterer over hvordan de har udviklet deres egne innovative kompetencer gennem udarbejdelsen af opgaven.

Beskrivelse af eksamen:

Vedr. skriftlig forretningsopgave:
Varighed: Opgaven afleveres i maj måned.
Sted: Hjemmeopgave
Internetadgang: Nødvendig
Indlevering af besvarelse: Gennem SDUassignment i kurset i blackboard.
Omfang: Max 20 sider plus bilag for hver gruppe.
Mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i afleveret forretningsopgave i maj måned.

Studier:
Særligt tilrettelagt enkeltfag
Forårssemesteret, Ikke angivet, valgfag. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Styring og Ledelse
Forårssemesteret, valgfag. Udbydes i: Kolding
Cand.merc. Business Controlling
Forårssemesteret, valgfag. Udbydes i: Kolding