Databasedesign og -programmering / Database Design and Programming

Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: SI2-DB-U1.
Undervisningssprog: Engelsk, dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Periode: Forårssemestret 2017.Godkendt: 27-01-17.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Uddannelseskoordinator Steffen P. Skov, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Forudsætninger:
Det anbefales, at alle moduler på 1. semester er bestået.
Desuden forventes det, at studerende der følger kurset, har kendskab til programmering med Java og programmering generelt.



Indhold:
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Relationelle databaser
  • Databasedesign (konceptuel datamodellering, normalformer)
  • Relationel algebra
  • SQL
  • Integration af SQL i programmeringssprog
  • Basal diskstruktur
  • Indexer og implementationer heraf (hash-baserede, træ-baserede)



Målbeskrivelse:
Formål
At give de studerende teoretisk indsigt og praktisk erfaring i at anvende, designe og implementere en relationel database.

Kurset giver et fagligt grundlag for kurset ‘principper for databasesystemer’
I forhold til læringsresultater af graden kurset har eksplicit fokus på:
  • Giver kompetence til at planlægge og designe en relationel database
  • Kendskab til strukturerede querying og manipulere relationsdatabaser
  • Anvendelse af en relationel database system til at modellere virkelige data
  • Udvikling færdigheder i programmeringen af database applikationer
  • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
  • Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer

Målbeskrivelse
Efter kurset forventes de studerende at kunne:
  • Designe en passende konceptuel model for en database ud fra en problembeskrivelse.
  • Transformere en konceptuel model for en database til en passende relationel model
  • Opskrive SQL udtryk for forespørgsler på en relationel database
  • Optimere en relationel database gennem valg af indekser, brug af ækvivalente SQL udtryk, samt brug af teorien for normalformer
  • Tilgå en database fra et applikationsprogram
  • Beskrive et udført arbejde omhandlende ovenstående punker i et klart og præcist sprog, og på en struktureret måde
  • Træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
  • Beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere


Undervisningstidspunkt:
Forår

Undervisningstimer:
Vejledende timetal:
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 22 timer
Træningsfase: 20 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 20 timer

I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof.
I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.




Eksamensbetingelser:
Forudsætningsprøver:
Projektopgaver er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a) og b). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser.


Prøveform:
Skriftlig 24-timers take-home eksamen. Ekstern censur efter 7-trinsskalaen.
Mundtlig reeksamen. Intern censur, 7-trinsskalaen.

Studier:
Teknisk-videnskabelig bachelor i Software Engineering
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Diplomingeniør i Informations- og Kommunikationsteknologi (It)
2. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense