Projekttema 3.1 - etagebyggeri - bygningskonstruktioner - fra dispositionsforslag til projektforslag / High Rise Construction - from Framework Proposal to Project Proposal

Institut for Teknologi og Innovation, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: B-PTE31-U1.
Undervisningssprog: Engelsk, dansk.ECTS / belastning: 15 ECTS / 0.250 årsværk.
Periode: Efterårssemestret 2016.Godkendt: 18-04-13.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Lektor Martin Haselbach, ITI .

Forudsætninger:
Det anbefales, at 2. semester er bestået.

Indhold:
Temaprojektet omhandler etagebyggeri, hvor der dimensioneres beton og stålkonstruktioner samt fundamenter til det givne projekt. Herudover skal det projekterede byggeri planlægges og prissættes.

Målbeskrivelse:
Viden:

Inden for betonkonstruktioner skal den studerende opnå viden om:

- anvendelsen af plasticitetsteori til beregning af betonkonstruktioner
- beregning af betonkonstruktioner efter Eurocode 2
- forskellige statiske systemer og anvendelse af disse i forbindelse med design af de bygningsdele der indgår i etagebyggeri

Inden for stålkonstruktioner skal den studerende opnå viden om:

- ståls materiale egenskaber – flydekriterier og arbejdsligning
- dimensionering af stålsøjler
- dimensionering af stålbjælker
- foldning af pladedele
- dimensionering af samlingsdetaljer

Inden for geoteknik skal den studerende opnå viden om:

- jords generelle egenskaber
- direkte fundering
- pælefundering

Inden for planlægning og kalkulation skal den studerende opnå viden om:
- statistisk fastlæggelse af tilbudspris for hele projektet
- planlægningsgrundlag for in-situ støbt beton
- hoved- og detailtidsplanlægning med tilhørende faseregistrering

Inden for plasticitetsteori skal den studerende opnå viden om:

- Grundlæggende plasticitetsteori.
- Flydeledsteori.

Færdighed:

Inden for betonkonstruktioner skal den studerende opnå følgende færdigheder:
- Kunne forklare betons materialeegenskaber
- Kunne anvende beregningsprincipper iht. Eurocodes
- Kunne dimensionere bjælker og søjler
- kunne bestemme revnevidder og Minimumsarmering
- Kunne bestemme snitkrafter i kontinuerlige bjælker og rektangulære plader
-Kunne dimensionere udvalgte samlingsdetaljer

Inden for stålkonstruktioner skal den studerende opnå følgende færdigheder:
- Kunne ståls materialeegenskaber
- Kunne anvende beregningsprincipper iht. Eurocode 3
- Kunne dimensionere bjælker udsat for bøjning, forskydning og normalkraft herunder hensyntagen til kipning
- Kunne klassificere et tværsnit iht. Eurocode 3
- Kunne dimensionere søjler udsat for bøjning og normalkraft
- Kunne kontrollere pladedele for begyndende foldning
- Kunne dimensionere udvalgte samlingsdetaljer

Inden for geoteknik skal den studerende opnå følgende færdigheder:
- Kunne forklare og beskrive jords forskellige egenskaber
- Ud fra en geoteknisk rapport kunne fastlægge og begrunde valg af funderingsmetoder til etagebyggeri
- Kunne beregne lodrette spændinger i jord over og under grundvandsspejl samt under hensyntagen til kapillaritet
- Kunne dimensionere centralt og excentrisk belastede fundamenter
- Kunne dimensionere enkeltbærende tryk og trækpæle
- Kunne regne på jordlags sammentrykkelighed
- Kunne beregne hviltryk på en kældervæg under hensyntagen til overfladelast og komprimering

Inden for planlægning og kalkulation skal den studerende opnå følgende færdigheder:
- Kunne fastlæggelse kapacitetsomkostninger, dækningsgrad og beregning af sandsynlighed for overskud.
- Kunne beskrive og fastlægge udførelsesmetoder
- Kunne udtage mængder og fastlægge produktionstider
- Kunne aktivitetsinddele entrepriserne i hoved- og detailtidsplanen.
- Kunne anvende og opsætte planlægningssoftware.

Kompetencer:
Den studerende skal selvstændigt kunne
- formulere, diskutere og evaluere egne læringsmål for det faglige stof
- skabe sig et overblik over komplekse ingeniørfaglige problemstillinger
- overføre kendte begreber og modeller (f.eks. fra B-IFG1 og B-IFG2) til praktiske anvendelser
- overføre resultater og metoder til nye situationer
- forelægge informationer, viden og resultater for teamet, herunder vejlede medstuderende om faglige emner (vidensoverførsel) og sikre deling af vidensproduktionen
- vurdere og udvælge indhold i forbindelse med forberedelse af mundtligt og skriftligt præsentation, herunder indhold i en teknisk rapport og indhold i en mundtlig præsentation
- vælge, begrunde og anvende forskellige teknikker til støtte for mundtlig fremstilling - PowerPoint, tavle, OHP, video, simulering/animation, demonstrationer
- indgå i en åben og konstruktiv kommunikation i teamet om fælles opgaver og problemer, herunder benytte sig af aktiv lytning, give og modtage feedback
- formulere antagelser, diskutere og argumentere præcist og logisk overfor teamkolleger, vejleder eller i plenum

Den studerende skal sammen med sin projektgruppe kunne
- formulere teamets forventninger til og mål for samarbejdet med vejleder og samarbejdet i teamet
- afklare faglige og samarbejdsmæssige vejledningsbehov forud for vejledermøder
- evaluere egen indsats i forhold til målene for samarbejdet
- bruge kendte metoder til konfliktløsning
- formulere resultatkrav og tilrettelægge arbejdet ud fra en analyse af tilgængelige ressourcer
- forhandle om og tage højde for nødvendige justeringer af projektplanen undervejs
- vurdere relevans og kvalitet af de opnåede resultater i forhold til den opstillede målformulering
- planlægge og gennemføre vidensindsamling til deling i projektgruppen

Undervisningstidspunkt:
Efterår.

Undervisningsform:
Semesteret består af en tematiseret projektundervisning og projektarbejde. Semesterets centrale aktivitet er den studerendes arbejde med semesterprojektet og den hertil knyttede undervisning og vejledning. Den studerende skal herved tilegne sig semesterets overordnede færdigheder kompetencemål.

Semesterprojekt skal skabe sammenhæng mellem flere fagelementer og give en indsigt og forståelse for, hvorledes disse spiller sammen i en større enhed.

Semesterprojektet skal bestå af en rapport, som underbygges af et tegningsmateriale. Rapporten skal udarbejdes ved hjælp af elektronisk tekstbehandling suppleret med diverse skemaer og diagrammer fra regneark eller lignende. Tegningsmaterialet skal udføres ved hjælp af Revit.

Der samarbejdes i grupper på ca. 4/5 personer. Grupperne sammensættes af de studerende sammen med den semesteransvarlige underviser ved semesterstart.

Projektgruppen kan søge vejledning hos de faglige vejledere på semesteret

Undervisningen gennemføres projektbaseret, så indlæringen primært sker gennem semesterprojektet suppleret med lektioner på relevante tidspunkter hen over semestret.
Der afholdes klasseundervisning med gennemgang af teoretisk kernefagstof. Der vil blive stillet mindre ugeopgaver, der gennem aktivering af den studerende sætter fokus på udvalgte fagligheder. Der stiles mod at metoderne i opgaverne kan anvendes i projektarbejdet. Der stilles vejledning til rådighed inden for kursets rammer. Projektarbejdet forløber hovedsagligt uden vejledning.

Eksamensbetingelser:
Rettidig aflevering af projektrapport i overensstemmelse med de stillede krav ved semesterstart.

Prøveform:
Ekstern prøve bedømt efter 7-trinsskalaen på baggrund af:
- Projektrapporten
- Mundtligt projektforsvar
- Mundtlig eksamination i kursets øvrige teori
Der gives en individuel karakter på baggrund af en helhedsvurdering af den studerendes evne til at opfylde kursets målbeskrivelse.

Kommentar:
Du skal være opmærksom på, at dette kursus indgår som en del af 3. semester på diplomingeniøruddannelsen i Bygningsteknik. Uddannelseskonceptet "Den Syddanske Model for Ingeniøruddannelser" som ligger til grund for den studieordning, du er omfattet af, er bygget op omkring kompetencemål på såvel uddannelses-, semester- og modulniveau. Derfor bør du, som led i dine studier, holde dig orienteret om de nævnte kompetencemål på det aktuelle studietrin i den studieordning, som gælder for dig.

Studier:
Diplomingeniør i Bygningsteknik
3. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense