Semesterprojekt i dynamiske systemer / Semester project in dynamic systems

Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: T-PRO1-U1.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Periode: Efterårssemestret 2016.Godkendt: 20-06-16.
Udbydes i: Odense.

Fagansvarlig:
Lektor Ole Albrektsen, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Forudsætninger:
De almindelige adgangsbetingelser for optagelse på uddannelsen.



Indhold:
  • Den faseopdelte projektmodel.
  • Målsætning, planlægning og strukturering af eget og gruppens arbejde.
  • Gruppedynamik.
  • Initiativ og selvstændighed.
  • Søge og forvalte viden.
  • Rapportstruktur og -indhold.

Semesterkursernes (T-FYE: Fysik og elektronik samt T-MAT1: Matematik og computermatematik) teori, metoder og teknikker bringes i spil i semesterprojektet, T-PRO1.

Målbeskrivelse:
Semesterfaglighedernes viden, færdigheder og kompetencer bringes i spil i semesterprojektet, hvor der yderligere er følgende læringsmål:

Viden:
Den studerende skal have viden om:
  • Den faseopdelte projektmodel.
  • Deltagerfunktioner og -roller i forbindelse med gruppearbejde.
  • Litteratursøgning.
  • Gruppeprocesser og -dynamik.
  • Gruppe- og vejlederkontrakter.

Færdigheder:
Den studerende skal kunne:
  • Strukturere projektarbejdet i et større, men afgrænset projekt efter en given projektfasemodel specielt med fokus på: idéfase, problemanalyse, planlægning og formidling.
  • Kunne finde mulige løsninger ud fra givne krav.
  • Alene og i samarbejde med andre målsætte, planlægge og strukturere arbejdsopgaver i henhold til en tidsplan, herunder i et gruppearbejde kunne foretage en hensigtsmæssig arbejdsdeling af opgaverne.
  • Udføre eksperimenter og/eller simuleringer med kendte metoder til belysning af afgrænsede problemstillinger.
  • Konkludere på baggrund af de opstillede mål og de opnåede resultater.
  • Samarbejde i grupper, herunder beskrive processer, som henholdsvis kan hæmme og fremme et gruppearbejde.
  • Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst.
  • Søge og forvalte viden.

Kompetencer:
Den studerende skal kunne:
  • Formidle et projekts arbejdsresultater og den understøttende teori på en struktureret og forståelig og form, i såvel tekst, grafik som i mundtlig form.
  • Indgå i et samarbejde omkring udførelse af større, men afgrænset projekt.

Undervisningstidspunkt:
Efterår

Undervisningsform:
Semesterprojektet udføres i grupper af typisk 6 studerende. Til hver gruppe tilknyttes en hovedvejleder, hvis hovedopgave er at støtte projektgruppen i dens arbejde. Projektgruppen kan desuden søge faglig vejledning hos semestrets undervisere.

Semesteret, bestående af kurserne T-FYE, T-MAT1 og T-PRO1, tilrettelægges og gennemføres som et sammenhængende tematiseret forløb, hvor semestrets tema: "Modellering, simulering, analogier og eksperimenter " danner rammen for undervisningen, aktiviteterne og projektet.

Samlet set for kurserne T-FYE, T-MAT1 og T-PRO1 berøres et centralt aspekt ved ingeniørarbejde: Det at kunne indsamle informationer om et system gennem målinger og observationer, og på grundlag af disse og kendskab til de lovmæssigheder, der styrer systemet, kunne beskrive systemet i form af gyldige matematiske modeller, der f.eks. gennem si-mulering kan give øget indsigt i systemets adfærd.

Semestertemaet introducerer derfor tre helt centrale ingeniørkompetencer:
  • at indsamle viden om et system gennem målinger og observationer.
  • at indfange alle væsentlige træk ved en problemstilling og beskrive dem i form af en mate-matisk model af problemet.
  • at analysere og beskrive systemers adfærd gennem en modelbaseret simulering af systemet.

Det er vigtigt, at de nye studerende hurtigt får indblik i de personlige og læringsmæssige kompetencer, der er nødvendige for gennemførelse af studiet og for de jobs uddannelsen retter sig imod.
Arbejds- og undervisningsformen skal derfor styrke de studerendes samarbejdsevne og evne til projektarbejde, samt deres studieteknik og evne til selvstændigt at opsøge, vurdere og formidle viden.



Eksamensbetingelser:
Rapporten over semesterprojektet skal være rettidigt afleveret i henhold til semesterplanen.


Prøveform:
Intern prøve med censur bedømt med én samlet karakter efter 7-trinsskalen baseret på en helhedsvurdering af:
  • Projektrapport
  • Mundtlig prøve

Vægtningen af henholdsvis projektrapporten og den mundtlig prøve i den endelige karakter fremgår af semesterplanen.

Kommentar:
Modulet udgør en del af førsteårsprøven.


































Studier:
Diplomingeniør i Elektrisk energiteknologi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Diplomingeniør i Elektronik og datateknik
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Teknisk-videnskabelig bachelor i Fysik og Teknologi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense