Semesterprojekt i dynamiske systemer / Semester project in dynamic systems
Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: T-PRO1-U1.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Periode: Efterårssemestret 2016.Godkendt: 20-06-16.
Udbydes i: Odense.
Fagansvarlig:
Lektor Ole Albrektsen, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.
Forudsætninger:
Indhold:
Målbeskrivelse:
Undervisningstidspunkt:
Undervisningsform:
Eksamensbetingelser:
Prøveform:
Kommentar:
Studier:
Diplomingeniør i Elektrisk energiteknologi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Diplomingeniør i Elektronik og datateknik
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Teknisk-videnskabelig bachelor i Fysik og Teknologi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Undervisningsaktivitetsnr.: T-PRO1-U1.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 10 ECTS / 0.167 årsværk.
Periode: Efterårssemestret 2016.Godkendt: 20-06-16.
Udbydes i: Odense.
Fagansvarlig:
Lektor Ole Albrektsen, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.
Forudsætninger:
De almindelige adgangsbetingelser for optagelse på uddannelsen.
Indhold:
- Den faseopdelte projektmodel.
- Målsætning, planlægning og strukturering af eget og gruppens arbejde.
- Gruppedynamik.
- Initiativ og selvstændighed.
- Søge og forvalte viden.
- Rapportstruktur og -indhold.
Semesterkursernes (T-FYE: Fysik og elektronik samt T-MAT1: Matematik og computermatematik) teori, metoder og teknikker bringes i spil i semesterprojektet, T-PRO1.
Målbeskrivelse:
Semesterfaglighedernes viden, færdigheder og kompetencer bringes i spil i semesterprojektet, hvor der yderligere er følgende læringsmål:
Viden:
Den studerende skal have viden om:
- Den faseopdelte projektmodel.
- Deltagerfunktioner og -roller i forbindelse med gruppearbejde.
- Litteratursøgning.
- Gruppeprocesser og -dynamik.
- Gruppe- og vejlederkontrakter.
Færdigheder:
Den studerende skal kunne:
- Strukturere projektarbejdet i et større, men afgrænset projekt efter en given projektfasemodel specielt med fokus på: idéfase, problemanalyse, planlægning og formidling.
- Kunne finde mulige løsninger ud fra givne krav.
- Alene og i samarbejde med andre målsætte, planlægge og strukturere arbejdsopgaver i henhold til en tidsplan, herunder i et gruppearbejde kunne foretage en hensigtsmæssig arbejdsdeling af opgaverne.
- Udføre eksperimenter og/eller simuleringer med kendte metoder til belysning af afgrænsede problemstillinger.
- Konkludere på baggrund af de opstillede mål og de opnåede resultater.
- Samarbejde i grupper, herunder beskrive processer, som henholdsvis kan hæmme og fremme et gruppearbejde.
- Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst.
- Søge og forvalte viden.
Kompetencer:
Den studerende skal kunne:
- Formidle et projekts arbejdsresultater og den understøttende teori på en struktureret og forståelig og form, i såvel tekst, grafik som i mundtlig form.
- Indgå i et samarbejde omkring udførelse af større, men afgrænset projekt.
Undervisningstidspunkt:
Efterår
Undervisningsform:
Semesterprojektet udføres i grupper af typisk 6 studerende. Til hver gruppe tilknyttes en hovedvejleder, hvis hovedopgave er at støtte projektgruppen i dens arbejde. Projektgruppen kan desuden søge faglig vejledning hos semestrets undervisere.
Semesteret, bestående af kurserne T-FYE, T-MAT1 og T-PRO1, tilrettelægges og gennemføres som et sammenhængende tematiseret forløb, hvor semestrets tema: "Modellering, simulering, analogier og eksperimenter " danner rammen for undervisningen, aktiviteterne og projektet.
Samlet set for kurserne T-FYE, T-MAT1 og T-PRO1 berøres et centralt aspekt ved ingeniørarbejde: Det at kunne indsamle informationer om et system gennem målinger og observationer, og på grundlag af disse og kendskab til de lovmæssigheder, der styrer systemet, kunne beskrive systemet i form af gyldige matematiske modeller, der f.eks. gennem si-mulering kan give øget indsigt i systemets adfærd.
Semestertemaet introducerer derfor tre helt centrale ingeniørkompetencer:
- at indsamle viden om et system gennem målinger og observationer.
- at indfange alle væsentlige træk ved en problemstilling og beskrive dem i form af en mate-matisk model af problemet.
- at analysere og beskrive systemers adfærd gennem en modelbaseret simulering af systemet.
Det er vigtigt, at de nye studerende hurtigt får indblik i de personlige og læringsmæssige kompetencer, der er nødvendige for gennemførelse af studiet og for de jobs uddannelsen retter sig imod.
Arbejds- og undervisningsformen skal derfor styrke de studerendes samarbejdsevne og evne til projektarbejde, samt deres studieteknik og evne til selvstændigt at opsøge, vurdere og formidle viden.
Eksamensbetingelser:
Rapporten over semesterprojektet skal være rettidigt afleveret i henhold til semesterplanen.
Prøveform:
Intern prøve med censur bedømt med én samlet karakter efter 7-trinsskalen baseret på en helhedsvurdering af:
- Projektrapport
- Mundtlig prøve
Vægtningen af henholdsvis projektrapporten og den mundtlig prøve i den endelige karakter fremgår af semesterplanen.
Kommentar:
Modulet udgør en del af førsteårsprøven.
|
Studier:
Diplomingeniør i Elektrisk energiteknologi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Diplomingeniør i Elektronik og datateknik
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense
Teknisk-videnskabelig bachelor i Fysik og Teknologi
1. semester, obligatorisk. Udbydes i: Odense