Brandingkultur / Branding Culture

Studienævn for Design og Turisme (d), Kolding
Undervisningsaktivitetsnr.: 6687811.
Undervisningssprog: Dansk.ECTS / belastning: 5 ECTS / 0.083 årsværk.
Periode: Forårssemestret 2015.Godkendt: 28-10-14.
Censur: Intern censur.
Bedømmelse: Bestået/ikke bestået.
Udbydes i: Kolding.


Indhold:
Vægten lægges på at indføre den studerende i branding som kulturelt, historisk og æste-tisk fænomen, der bygger på en fortsat intensivering af visuel og flermedial kommuni-kation på tværs af medier og skalaer, og som har skabt nye kontekster og scener for de-signs betydningsdannelse. Disciplinen skal indgå i et samspil med såvel de analytiske discipliner som den historiske disciplin, idet der vises, hvordan brandingbranchen vok-ser ud af vidt forskellige designtraditioner og kobler æstetiske virkemidler og medier på tværs af skala.

Målbeskrivelse:
Den studerende skal kunne
  • dokumentere grundlæggende viden om centrale teoridannelser om den aktuelle og historiske betydning af branding som ramme om formgivning og visuel kommu-nikation,
  • identificere og beskrive de visuelle og betydningsmæssige elementer i branding gennem forskellige skalaer og medier fra grafisk design over produkter til rum designet og organiseret efter brandidentitet, ’brand space’, og andre iscenesæt-telser,
  • analysere, hvordan formgivning, markedsføring og mediering spiller sammen og påvirker designkulturen mellem marked og medier

Undervisningstidspunkt:
2 timer samt 1 øvelsestime ugentligt i 4. semester. Vægtning: 5 ECTS

Undervisnings- og arbejdsform:
Forelæsninger, holddiskussion og casestudier.

Forudsætninger for prøven:
Prøveform: Bunden hjemmeopgave
Omfang: Max. 10 sider
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Nej
Censur: Intern prøve med en eksaminator
Bedømmelse: Bestået/ikke bestået
Vægtning: 5 ECTS

Supplerende information til prøveform:
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til niveauet på BA-uddannelsens 3. semester og eksamensformen lægges der ved bedømmelsen vægt på, i hvilken grad den studerende er i stand til at 26

dokumentere tilegnelsen af disciplinens kompetencemål i målbeskrivelsen samt evne til at koordinere den specifikke kompetence med uddannelsens generelle målsætninger især 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de gene-relle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Studier:
Designkultur
4. semester, obligatorisk. Udbydes i: Kolding